About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Sunday, October 26, 2025

Majlis Zikir dan Ilmiah


🕌 MAJLIS ZIKIR&ILMIAH

RIBAT BANDAR ENSTEK




TAJUK: Kesedaran Kehadiran Allah dan Kembali kepada Fitrah

1. PENGENALAN


Ribat ini diasaskan atas semangat membina komuniti Qurani — sebuah jamaah yang berfikir, berzikir dan beramal berpaksikan wahyu. Dalam dunia yang penuh kebisingan dan kelalaian, manusia mudah lupa dari mana datangnya dan ke mana akhirnya.


Empat ayat al-Quran yang menjadi asas sesi ini membuka jalan mengenal Allah melalui empat dimensi:


  1. Kekuasaan Allah dalam penciptaan (al-Ḥadīd 57:4) -“Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan”
  2. Kedekatan Allah dalam diri insan (Qāf 50:16) -“ “Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya”
  3. Penurunan wahyu sebagai roh kehidupan (al-Mu’min 40:15) - “ Dia lah Yang Maha tinggi darjat kebesaranNya, yang mempunyai Arasy (yang melambangkan keagungan dan kekuasaanNya); Ia memberikan wahyu dari hal perintahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya (yang telah dipilih menjadi RasulNya), supaya Ia memberi amaran (kepada manusia) tentang hari pertemuan”
  4. Kembali kepada fitrah asal (al-Rūm 30:30) -“ Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah ugama yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) ugama Allah, iaitu ugama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah ugama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.


Kesemua ayat ini membimbing kita menyatukan pandangan antara alam zahir dan alam batin, antara ilmu dan pengalaman, antara diri dan Tuhan.


2. OBJEKTIF SESI RIBAT


  1. Menghidupkan kesedaran tauhid melalui tadabbur ayat-ayat al-Quran dan kitab Quranic Tawhid oleh SAQ.
  2. Menyemai kefahaman tasawuf Qurani dalam muamalat seharian 
  3. Membina kesatuan jiwa dan hala tuju ahli ribat sebagai komuniti yang berzikir, berfikir dan bertindak.
  4. Mengukuhkan hubungan antara insan dengan Allah melalui penghayatan fitrah.



3. TAFSIRAN DAN HURAIAN AYAT-AYAT ALQURAN

(i) Keagungan Allah dan Penciptaan Alam — al-Ḥadīd 57:4


“Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya…”


Ayat ini menegaskan Tauhid Rububiyyah — bahawa segala sesuatu berada di bawah tadbir dan pengetahuan Allah.


  • Arasy menggambarkan keagungan dan kekuasaan Allah — tiada apa yang berlaku tanpa izin dan ilmu-Nya.
  • Segala urusan, dari zarah halus hingga gerakan galaksi, berlaku dalam aturan Ilahi.


Pengajaran Ribat:

Ahli ribat mesti belajar melihat alam bukan sekadar fizikal, tetapi tanda-tanda (ayat) kebesaran Allah. Alam menjadi kitab terbuka yang membisikkan nama-Nya.


(ii) Kedekatan Allah kepada Diri Insan — Qāf 50:16


“Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.”


Ayat ini memperkenalkan Tauhid Qurbiyyah — kesedaran bahawa Allah hadir dan dekat, bukan jauh dari kehidupan manusia.

  • Allah mengetahui lintasan hati dan bisikan nafs.
  • Kedekatan ini bukan secara fizikal tetapi secara ilmu, qudrah dan rahmat.

Pengajaran Ribat:

Setiap ahli ribat mesti berlatih muraqabah — sedar sentiasa diperhati Allah.

Zikir bukan sekadar lafaz, tetapi kesedaran berterusan terhadap kehadiran-Nya dalam diri.


(iii) Penurunan Ruh (Wahyu) — al-Mu’min 40:15


“Yang mempunyai Arasy; Ia memberikan ruh (wahyu) dari perintah-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya…”


Ini menggambarkan Tauhid Risalah dan Ruhaniyyah.


  • Wahyu disebut sebagai ruh, yakni sumber kehidupan batin.
  • Sebagaimana jasad hidup dengan nafas, hati hidup dengan wahyu.
  • Tujuan wahyu ialah membawa manusia kembali sedar tentang Yaum at-Talaq – hari pertemuan dengan Allah.


Pengajaran Ribat:

Wahyu bukan sekadar ilmu teks, tetapi nafkah rohani.

Ahli ribat mesti membaca al-Quran dengan hati yang hidup — menghidupkan diri dengan perintah dan cahaya ayat.


(iv) Kembali kepada Fitrah Ilahi — al-Rūm 30:30

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama; (sesuai) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu…”


Ini menegaskan Tauhid Fitrah dan Istiqamah.


  • Fitrah manusia adalah mengenal dan mencintai Allah.
  • Agama (Islam) ialah sistem yang menyelaraskan semula fitrah yang telah diseleweng oleh dunia dan nafs.
  • “Tiada perubahan pada ciptaan Allah” bermaksud: hakikat diri insan tetap dicipta untuk mengenal Penciptanya.


Pengajaran Ribat:

Ahli ribat mesti berusaha membersihkan diri agar kembali kepada fitrah asal.

Latihan zikrullah, khidmat dan muhasabah diri adalah jalan penyucian untuk kembali kepada keadaan asal — insan fitri.



4. DIMENSI TASAWUF ALQURAN


Gabungan empat ayat ini menunjukkan empat maqam dalam perjalanan rohani (suluk):


No comments: