About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Wednesday, July 6, 2022

Perjalanan Mengenal Diri dan Wali Allah

Pengenalan

Dari sehari ke sehari saya menangguh untuk menulis kesah perjalanan saya merantau ke luar negara atas nama menuntut ilmu.  Selepas mendapat keputusan peperiksaan MCE pada tahun 1977, saya telah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke Norwich City College, England dalam tahun 1978.  Pada ketika itu saya telahpun mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi Malaysia dalam bidang kejuruteraan.  Saya telah ditawarkan untuk membuat kursus matematik di England.  Saya serba salah samada untuk mengikuti kursus di England atau meneruskan pengajain di UTM, Malaysia sahaja.  Saya terpaksa memilih, kursus profesional atau keluar negara dibawah biasiswa kementerian Pelajaran.  Setelah tamat saya akan menjadi guru.  Sedangkan jika melanjutkan pelajarandi UTM saya akan menjadi jurutera.  Saya terpaksa membuat keputusan segera.  Saya ketikar sembahyang dan solat istikarah memohon membuat keputusan terbaik.  Saya masih ingat lagi doa yang dibuat.  "Ya Allah, jika ada kebaikan yang lebih daripada yang ada di Malaysia ini maka gerakkan hati ini untuk pergi ke England".  Begitulah doa saya ketika itu.  Perasaan takut sentiasa ada didalam hati ini.  Takut saya tidak mampu berjaya dalam kursus matematik, subjek yang sangat susah dirasai semasa belajar di sekolah menengah, walaupun cemerlang dalam matematik diperingkat MCE tidak semestinya saya mampun terus maju diperingkat ijazah.  

Akhirnya saya membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran diluar negara.  Ini juga didorong oleh keluarga dan guru2 daripada sekolah menengah sains pahang khasnya pengetuan sekolah Ayhanda Dato Hj Rahim Manaf yang dikasihi.  Beliaulah yang banyak memberi peransang untuk saya membuktikan saya mewakili SMSP dan berjaya.  Hanya 7 orang sahaja sahabat daripada SMSP yang berjaya melanjutkan pelajaran ke England bersama saya.  Ini merupakan satu kebangaan kepada sekolah, dan juga keluarga saya di kampung.  

Pemergian saya keEngland sudah pasti menjadi buah mulut orang kampung dan sangat membanggakan keluarga.  Sudah lama tidak ada anak2 kampung Kuala Tembeling yang dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara.  Untuk meraikan pemergian, majlis doa selamat diadakan dan boleh dikatakan semua orang dikampung dijemput untuk majlis doa selamat.  Penghulu dan tokmpat ada datang malam tu.  Semua mengucapkan syabas dan berdoa supaya saya berjaya.  Dapat saya lihat kegembiraan arwah emak dan ayah ketika itu.  Saya adalah anak keduanya yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara.  Abang saya berjaya melanjutkan pelajaran Amerika dan saya pula ke England.  Semua ini adalah ketentuan dan rezeki yang telah ditentukan Allah s.w.t.

Nasihat Ayah

Bersyukur saya kepada Allah kerana mempunyai seorang ayah yang amat di banggakan dan seorang ibu yang amat aku kasihi.  Kesyukuran  kepada Allah SWT kerana telah membimbing dan memberi pengetahuan kepada ayah dan emak untuk menjadi seorang bapa dan ibu yang berjaya dalam mendidik anak khasnya diri saya.  Kesyukuran juga kerana dengan semangat ayah ini saya telah berjaya mencapai cita-cita untuk melanjutkan pelajaran ke puncak tertinggi dan kini aku telah berjaya.  Moga Allah merahmati roh kedua ayah dan emak.


Sebelum saya menceritakan tentang nasihat ayah, elok saya kongsi sedikit latar belakang ayah saya ini.  Ayah saya dilahirkan di sebuah kampung terpencil Kampung Doja.  Setelah ayahnya Imam Hassan (AKI) meninggal dunia, kehidupan ayah tetap seperti biasa dengan semangat kehidupan petani menyambung cara hidup orang tuanya.   Memang inilah kebiasaan yang berlaku terutama kepada anak-anak desa ketika itu.  Untuk memecah sesuatu tradisi amat sukar sekali.  Melihat ayah yang makin dewasa,  ibu ayah (WAN AMINAH) merasakan ayah perlukan ilmu pengetahuan keagamaan untuk bekalan dalam amalan hidup di masa hadapan.  Inilah visi tok wan Aminah terhadap anaknya.  Dia sanggup berkorban segala simpanannya untuk menghantar ayah saya menuntut ilmu dengan Tok Kenali di kelantan.  Ketika ditanya, bagaimana wan boleh buat keputusan demikian, mengikut Ayah, ini adalah kerana ketika itu tok Kenali memang terkenal.  Tok Kenali seorang sufi, seorang wali Allah yang mempunyai murid dari seluruh rantau Asia ini termasuk daripada negara Timur Tengah.  Tok Wan dapat tahu perkara ini dan dengan minat yang ada pada Ayah untuk menuntut ilmu.  Ayah pergi berguru dengan Tok Kenali.  Jadi, dari sinilah mulanya the Kelantan Connection.  Tok Wan Aminah memang orang yang tidak berilmu tinggi, tetapi mempunyai keimanan yang begitu tinggi.  Moga Allah merahmati rohnya.  Keazaman supaya anak lelakinya menuntut ilmu agama ketara dengan pengorbanan yang dilakukannya.  Inilah kecekalan yang jarang ada pada masyarakat ketika itu, khasnya apabila tekanan hidup kais pagi makan pagi.  Ayah dengan semangatnya yang kuat telah menerima cabaran untuk menuntut Ilmu dengan seorang ahli sufi yang terkenal.  Ayah menceritakan bahawa beliau telah bertemu dengan Tuan Haji Arshad dari Tanjung Bungor untuk menjadi seorang murid Tok Kenali.  Tuan Haji Arshad telah membawa beliau bertemu dengan Tok Kenali dan Tok Kenali teah meletakkan Ayah di bawah bimbingan dan pengawasan Tuan Haji Saad bin Abdullah (Moga Allah mencucuri Rahmat kepadanya) seorang alim dan murid Tok Kenali.  Tuan Haji Saad adalah seorang yang tinggi ilmu Feqah dan begitu disayangi oleh Tok Kenali.  Ayah diajar ilmu Fekah, Fardhu Ain dan Kifayah.  Ayah perlu menghafal beberapa kitab sebelum diletakkan secara langsung di bawah Tok Kenali. Pengajian Ilmu dengan Tok Kenali memberikan satu pengalaman yang tidak dapat di nilai.  Ayah saya pernah menceritakan beliau telah mempelajari ilmu fekah, fardhu Ain dan juga Ilmu Tasawuf.  Walaupun ilmu tasawuf tidak didalaminya tetapi beliau telah mempelajari sifat duapuluh dengan mendalam.  Sifat duapuluh merupakan sifat Allah yang wajib kita ketahui dan ini sebagai satu pendekatan mantik dalam proses mengenal Allah subhanahuwataala.  Walau bagaimanapun, pendekatan ini terhad dan kaedah mantik adalah terhad untuk mencapai ke tahap mengenal diri.   Belum ayah sempat meneruskan pengajiannya secara langsung tentang ilmu tasawuf, Tok Kenali telah meninggal dunia.   Kematian Tok Kenali menyebabkan ramai anak muridnya membawa diri atau membawa murid mereka ketempat masing-masing.  Ini termasuklah ayah saya.  Ayah teruskan pengajiannya dengan mengikuti guru lain iaitu anak murid Tok kenali di Kampung Benut Payung, Kelantan.  Ayah di sana selama lebih setahun.  Setelah tamat pengajiannya ayah pun pulang ke Kampung Lahang dan melibatkan diri dalam perniagaan.

Dengan ilmu yang ada, ayah terus berkhidmat di kampung menjadi guru mengaji, menjadi imam dan wali hakim di kampung.  Pemergian saya ke England dirakan oleh ayah suatu kehilangan kerana dia merasakan dia sudah tua.  Dia beberapa kali menyatakan "nak, ayah dah tua..entahlah dapat berjumpa lagi ke tidak".  Ayah sering ingatkan saya tentang mati dan merasakan tidak dapat berjumpa lagi.  Apabila saya berada dirumah, diatas varanda rumah ayah selalu membuka cerita agama, cerita Rasuilullah dan sifat sifat Allah.  

Saya rapat dengan ayah dan sering berbual.  Dia sering memberi nasihat kepada saya untuk belajar bersungguh2 semasa saya bersekolah di SMSP.  Ayah terus menasihati saya untuk belajar bersungguh2 di England nanti.  Nasihat itu selalu sangat saya dengar, sejak kecil lagi ..itulah nasihatnya.  Satu hari diatas lambar (loghat orang Pahang untuk varander) ketika minum petang.  Emak selalu goreng oisang atau kueh muih lain dan kami makan bersama.  Ayah kata dia nak berpesan sikit.  Saya dah tahu sangatlah apa yang ayah hendak pesan ...pastilah ayah pesan supaya saya berjaya dalam pelajaran.  Ayah memanggil saya anak.  Nasihatnya kali ini lain sedikit.  "Anak! awak diamanahkan kerajaan untuk pergi menuntut ilmu di England, jangan sesekali cuai dan pecah amanah itu".  Panjang lebar ayah menceritakan betapa banyak duit kerajaan dibelanjakan untuk membiayai kita belajar diluar negara.  Sepanjang 5 tahun, tidak terkira banyaknya wang yang kerajaan keluarkan.  Jangan mungkir janji! pesan ayah

Ayah sambung lagi.  Di luar negara tu negara orang kafir, jagalah agama.  "jangan sesekali tinggal solat" gitulah pesanan ayah.  Di sana juga ayah nak pesan "jangan sesekali tersepit antara dua peha perempuan!".  Bila diperantauan tu jangan lupa doakan ayah dan emak disini. Kesimpulannya pesanan ayah adalah belajar bersungguh2, jaga solat, doa emak ayah  dan jangan "tersepit" antara dua peha wanita!

Tahun Pertama di Norwich
 

(bersambung)

No comments: