About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Monday, August 4, 2025

Jasad akal n roh

JASAD, AKAL & RUH: TIGA TIANG KEINSANAN DALAM CAHAYA WAHYU DAN HIKMAH SUFI
---

> "Dan sesungguhnya Kami telah muliakan anak-anak Adam..." (Surah al-Isra’: 70)

Manusia bukan sekadar makhluk yang bernafas dan berjalan. Ia adalah ciptaan yang dihimpunkan dari tiga unsur besar – jasad, akal, dan ruh – lalu diangkat menjadi khalifah, dipilih menjadi hamba, dan ditawarkan jalan makrifat. Namun tidak semua manusia mengenal siapa dirinya, dan lebih sedikit lagi yang mengenal Tuhannya. Maka permulaan jalan adalah ma’rifat al-nafs – mengenal diri sendiri.


Jasad – Tanah yang Diberi Nyawa dan Amanah

Jasad ialah ciptaan zahir manusia. Ia datang dari tanah yang hina, tetapi dimuliakan dengan amanah dan bentuk yang sebaik-baiknya.

Allah berfirman:
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."
(Surah at-Tin: 4)

Jasad bukanlah hak milik mutlak manusia. Ia hanyalah pinjaman dari Tuhan yang menjadi alat untuk sujud, tunduk, berkhidmat, dan berjuang di jalan kebenaran. Ia adalah tanah yang diberi gerak oleh ruh, dan menjadi wadah bagi segala amal.

Namun jasad, jika tidak dipelihara dengan halal dan toyyib serta berkat, akan menjadi hijab kepada cahaya. Rasulullah ﷺ bersabda:
"Setiap daging yang tumbuh dari yang haram, maka nerakalah lebih layak baginya."
(HR. Tirmidzi)

Jasad hanya menjadi mulia apabila ia dijadikan khadam kepada ruh, bukan raja yang menguasai manusia. Shaykh Abdalqadir as-Sufi mengingatkan bahawa manusia moden menjadikan jasad sebagai tuhan, memujanya dengan sukan, fesyen, seks dan makanan – sedangkan tanah itu tidak kekal, dan ia akan kembali reput tanpa amal yang ikhlas.

Ibn Ajibah al-Hasani menyatakan bahawa jasad hanyalah cerminan dunia. Siapa yang terikat padanya akan terhalang dari makrifatullah.


Akal – Cahaya Awal, Alat Memahami Wahyu

Akal adalah kurniaan yang membezakan manusia dari binatang. Dengannya manusia mampu berfikir, menimbang, bertafakkur dan belajar. Akal menjadi asas kepada taklif – tanggungjawab syarak – kerana tanpanya manusia tidak mampu memahami perintah dan larangan Tuhan.

Allah berfirman:
"Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal."
(Surah al-Jathiyah: 3)

Namun akal, walaupun besar nilainya, bukanlah pemutus segala perkara. Ia tidak mampu menembusi hijab ghaib, dan tidak cukup untuk mengenal Tuhan melainkan dengan bimbingan wahyu. Akal yang berjalan sendirian tanpa panduan akan menjadi sombong, sesat, atau tunduk kepada nafsu.

Rasulullah ﷺ bersabda:
"Tidaklah Allah menciptakan sesuatu setelah agama-Nya yang lebih utama daripada akal."
(HR. Abu Nu’aim)

Imam al-Qusyairi dalam Risalah menegaskan bahawa akal adalah permulaan jalan, tetapi tidak akan sampai ke maqam makrifat kecuali dengan hati yang bersih dan ruh yang hidup. Akal hanyalah wazir kepada ruh; ia bukan raja.

Shaykh Abdalqadir as-Sufi dalam Root Islamic Education mengkritik sistem pendidikan moden yang mengangkat akal tetapi mematikan jiwa. Ilmu tanpa ruh, kata beliau, menghasilkan generasi yang tahu segala-galanya tentang dunia, tetapi jahil tentang dirinya dan Tuhannya.

Akal itu wajib digunakan – tetapi dalam kerangka tauhid dan adab terhadap wahyu. Belajar adalah ibadah. Membaca adalah perintah pertama. Tetapi ilmu mestilah menyampaikan kepada rasa takut, tunduk dan cinta kepada Allah – bukan sekadar kekaguman terhadap diri sendiri.


Ruh – Nafkh Ilahi, Inti Kehidupan dan Pintu Makrifat

Ruh adalah unsur ghaib yang tidak diketahui hakikatnya melainkan sedikit. Ia bukan daripada dunia ini, tetapi satu tiupan dari Tuhan – menjadikan tanah hidup dan mampu sujud.

Allah berfirman:
"Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya dan meniupkan ke dalamnya ruh (ciptaan)-Nya."
(Surah as-Sajdah: 9)
"Dan mereka bertanya kepadamu tentang ruh. Katakanlah: Ruh itu adalah urusan Tuhanku."
(Surah al-Isra’: 85)

Ruh tidak hidup dengan makanan fizikal, dan tidak cukup dengan ilmu semata-mata. Ia hanya hidup dengan zikrullah, al-Qur’an, solat yang khusyuk, taubat yang jujur, serta rindu dan cinta kepada Allah dan Rasul.

Rasulullah ﷺ bersabda:
"Di dalam tubuh manusia ada seketul daging; jika ia baik, seluruh tubuh menjadi baik, dan jika ia rosak, seluruh tubuh menjadi rosak. Itulah qalb."
(HR. Bukhari & Muslim)

Ruh yang hidup akan menjadikan jasad tunduk, dan akal rendah hati. Ruh yang sakit akan membuatkan manusia keras hati, lalai, gelisah dan kosong – walaupun ilmunya banyak dan tubuhnya kuat.

Ibn ‘Ata’illah al-Sakandari menyatakan dalam al-Hikam:
"Kubur bagi hati adalah kelalaian. Maka hati yang lalai adalah lebih buruk daripada tubuh yang mati."

Shaykh Abdalqadir as-Sufi dalam The Book of Amal menegaskan bahawa ruh adalah pusat sebenar dalam pendidikan. Bukan pengisian maklumat semata-mata yang melahirkan manusia beriman, tetapi penyucian batin dan amalan hati. Tanpa itu, segala ritual menjadi kosong, dan segala ilmu menjadi beban.


Keseimbangan dan Tertib: Siapa Raja dalam Diri

Ketiga-tiga unsur ini – jasad, akal, dan ruh – saling memerlukan. Namun mestilah diletakkan pada tempatnya. Ruh adalah raja. Akal adalah menteri. Jasad adalah tentera. Apabila tertib ini terbalik, manusia menjadi sesat.

Jika jasad menjadi raja, hidup akan dipenuhi nafsu dan kelalaian.
Jika akal menjadi raja, hidup akan diseret ke dalam keangkuhan dan keliru.
Tetapi jika ruh menjadi raja, dan yang lainnya taat kepada ruh yang disinari wahyu, maka manusia akan kembali kepada fitrah dan berjalan menuju Allah dengan seimbang.

Rasulullah ﷺ adalah model sempurna keseimbangan ini. Jasadnya kuat. Akalnya tajam. Ruhnya bercahaya. Maka siapa yang ingin membina dirinya, hendaklah mencontohi Baginda ﷺ dalam semua aspek – bukan hanya dalam zahir, tetapi dalam batin.


Penutup: Mengenal Diri, Mengenal Tuhan

Arifin bijaksana berkata:
"Barangsiapa mengenal dirinya, dia akan mengenal Tuhannya."

Ini bukan semata-mata kata-kata motivasi. Ia adalah titik mula makrifat. Kerana siapa yang tidak kenal jasadnya, akan mempertuhankan tubuh. Siapa yang tidak kenal akalnya, akan mempertuhankan fikiran. Dan siapa yang tidak kenal ruhnya, akan mati sebelum mati.

Allah mengajarkan Nabi Adam nama-nama – ilmu.
Allah menciptakan tubuhnya dari tanah – jasad.
Dan Allah meniupkan ruh ke dalamnya – hidup.

Maka sesiapa yang ingin hidup sebagai manusia, perlu berjalan dengan ketiga-tiga tiang ini, dalam terang wahyu dan hikmah. Barulah dia sampai kepada tempat asalnya – di sisi Tuhan yang menciptakan jasad, menganugerahkan akal, dan meniupkan ruh.


@Abibarakat

No comments: