About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Monday, December 8, 2025

Modul latihan Adab

MODUL LATIHAN ADAB DI ZAWIYYAH

(Untuk Tariqa Darqawiyyah–Shadhiliyyah)

A. MATLAMAT MODUL

  1. Membentuk insan yang beradab kepada Allah, Rasul, guru, komuniti, dan diri sendiri.
  2. Melahirkan suasana zawiyyah yang harmoni, tertib, dan penuh sakinah.
  3. Menanamkan kefahaman bahawa adab adalah asas tarbiyah sebagaimana ditekankan oleh Darqawiyyah dan Shadhiliyyah.
  4. Menjadikan adab sebagai amalan harian, bukan teori semata-mata.


B. STRUKTUR MODUL

Modul ini dibahagikan kepada 4 bahagian latihan:

  1. Adab Hati (al-Adab al-Batiniyyah)
  2. Adab Zahir (al-Adab al-Zahiriyyah)
  3. Adab Bersama Guru (Adab al-Suhbah)
  4. Adab Dalam Jamaah (Adab al-Ikhwan)

Setiap bahagian disertakan latihan amali yang boleh dilakukan setiap hari atau mingguan.


C. ADAB HATI (LATIHAN BATIN)

1. Latihan Muhasabah 3 Minit

Tujuan: Melatih kesedaran hati.

Cara:

  • Duduk diam selepas Maghrib.
  • Tarik nafas perlahan.
  • Tanya diri: “Bagaimana hatiku hari ini? Ikhlas? Marah? Lalai?”
  • Tuliskan satu sifat yang perlu diperbaiki esok hari.

Kekerapan: Setiap hari.



2. Latihan Niat Sebelum Amal

Tujuan: Memurnikan hati.

Cara:

  • Sebelum zikir atau kelas, semua pelajar ulang niat:
    “Ya Allah, aku hadir untuk mencari redha-Mu.”
  • Latihan ini menghapuskan riyaʼ dan rasa ingin dilihat.


3. Latihan Diam Beradab (Samt) – 5 Minit

Tujuan: Melatih kawalan diri.

Cara:


  • Semua pelajar duduk dalam bulatan.
  • 5 minit tanpa suara, tanpa pergerakan tidak perlu.
  • Amati apa yang muncul dalam hati — lalu lepaskan.


D. ADAB ZAHIR (LATIHAN FIZIKAL & AMALAN)

1. Adab Masuk Zawiyyah

Latihan wajib kepada semua:

  • Masuk dengan kaki kanan.
  • Baca salam dalam hati.
  • Tundukkan kepala sedikit sebagai tanda tawaduk.
  • Tidak bercakap hal dunia di pintu masuk.



Latihan mingguan:

Pelatih baharu mempraktikkan adab masuk zawiyyah di bawah bimbingan senior.



2. Adab Duduk dalam Majlis


Latihan praktikal:

  • Duduk tertib (tahiyyat awal atau bersila).
  • Tidak memeluk lutut.
  • Tidak bersandar melainkan darurat.
  • Tidak melunjur kaki ke arah guru atau al-Quran.
  • Tidak memotong perbualan.



Cara mengajar:

Guru masuk ke majlis → pelajar bangun → tunggu guru duduk → baru duduk.





3. Latihan Menjaga Lisan



  • Tidak bercakap ketika guru bercakap.
  • Tidak bercakap hal dunia dalam majlis.
  • Melatih ucapan yang lembut.
  • Melatih diam sebagai ibadah.



Praktikal:

Berikan situasi — pelajar perlu menjawab dengan lisan beradab.





4. Adab dengan al-Qur’an



  • Letak al-Quran di tempat tinggi.
  • Tidak meletak barang di atasnya.
  • Tidak menyentuh ketika marah atau tergesa-gesa.



Latihan:

Setiap pelajar diberi tugas: “Atur mushaf mengikut adab yang betul.”





E. ADAB BERSAMA GURU (ADAB al-SOḤBAH)



(Sangat ditekankan dalam Tariqa Darqawiyyah)



1. Adab Mendengar



Latihan:


  • Pandang guru tanpa tajam, tanpa melirik ke tempat lain.
  • Jangan memotong.
  • Diam sehingga guru selesai.
  • Catat hanya perkara penting.






2. Latihan Tashih – Menerima Teguran



Pelajar berlatih melapangkan dada apabila ditegur:


Frasa disyorkan:


  • “Terima kasih atas nasihat.”
  • “Saya akan perbaiki.”
  • “Mohon tunjuk ajar.”



Latihan diberi melalui situasi simulasi.





3. Latihan Khidmah (servis)



Dalam tradisi Darqawi:


“Pelajar yang tidak berkhidmat belum cukup adabnya.”


Khidmat melatih:


  • rendah hati
  • kesungguhan
  • cintakan guru
  • ikhlas



Contoh latihan:


  • susun kasut
  • sedia air guru
  • membersihkan ruang zikir



Pelajar bergilir setiap minggu.





F. ADAB DALAM JAMAAH (ADAB AL-IKHWAN)




1. Latihan Sabar Dengan Saudara



Setiap minggu:


  • Pelajar dipasangkan dengan rakan yang berbeza.
  • Tugasan: bekerjasama dalam satu kerja ringkas (membersih, susun mushaf).
  • Catat pengalaman sabar, toleransi, kelemahlembutan.






2. Latihan Menutup Aib & Menjaga Rahsia



  • Dilarang menceritakan kelemahan rakan di luar zawiyyah.
  • Guru boleh memberi simulasi:
    “Jika rakanmu salah, apakah respon beradab?”



Jawapan yang betul:


  • Tutup aibnya.
  • Betulkan dengan lembut.
  • Jangan menyindir dalam jamaah.






3. Latihan Meraikan Tetamu



Pelajar bertugas:


  • sambut tetamu
  • tunjuk tempat wudhu
  • tawarkan air
  • senyum
  • tidak bertanya soalan tidak perlu



Ini adalah latihan adab Darqawi paling penting.





G. ADAB KETIKA ZIKIR & WIRID




1. Adab Sebelum Zikir



  • Berwudhu
  • Duduk tenang
  • Menghadirkan hati
  • Tidak makan terlalu kenyang sebelumnya






2. Adab Ketika Zikir



  • Mengikut ritma jamaah
  • Tidak mengeraskan suara melebihi yang ditentukan
  • Tidak mengejar kasyaf atau pengalaman aneh
  • Hadir hati, bukan mengejar sensasi






3. Adab Selepas Zikir



  • Duduk diam 1 minit
  • Muhasabah apa yang terasa dalam hati
  • Baca doa penutup dengan penuh hadir diri






H. PENTAKSIRAN & PENILAIAN LATIHAN ADAB



Modul ini dinilai melalui:



1. Pemerhatian Harian



Guru melihat:


  • sikap
  • ketertiban
  • kawalan lisan
  • kerjasama




2. Refleksi Mingguan



Pelajar menulis 3 perkara:


  1. adab yang berjaya diamalkan
  2. adab yang gagal dijaga
  3. apa yang hendak diperbaiki minggu depan




3. “Munaqasyah Adab”



Sesi bulanan — guru menegur perkara umum yang perlu dibaiki.





I. RUMUSAN UNTUK GURU ZAWIYYAH



Dalam Tariqa Darqawiyyah–Shadhiliyyah:


Adab bukan diajar melalui kata-kata, tetapi melalui suasana.

Suasana bukan dibina oleh dekorasi, tetapi oleh hati-hati yang hidup.


Guru perlu menjadi:


  • qudwah (contoh)
  • murabbi (pendidik jiwa)
  • muslih (pembetul keadaan)


Zawiyyah akan hidup jika adanya hidup


Professor Dr Zuhaimy Ismail

No comments: