NOTA KULIAH TASAWUF
MAQĀM-MAQĀM AL-YAKIN
1. PENGENALAN RINGKAS
Maqam-maqam al-Yaqin ialah tangga perjalanan kerohanian yang disusun oleh para awliya’, khususnya dalam ajaran Darqawiyyah–Shadhiliyyah–Habibiyyah. Shaykh Muhammad Ibn al-Habib رحمه الله merumuskan sembilan maqam utama dalam Diwan beliau yang menjadi jalan naiknya seorang salik dari Islam → Iman → Ihsan → Yaqin.
Setiap maqam adalah amal hati, mempunyai asas yang kukuh daripada al-Qur’an dan Sunnah.
2. TEKS DIWAN (RINGKAS)
و هاك مقامات اليقين فبادرن
بتوبة زهد ثم خوف بوازع
رجاء و شكر ثم صبر توكل
كذاك الرضى و الحب للكل جامع
3. MAQAM 1 — TAWBAH
A. Definisi
Kembali sepenuhnya kepada Allah dengan penyesalan, meninggalkan dosa, dan berazam untuk tidak mengulanginya.
B. Dalil al-Qur’an
- “Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.”
— At-Tahrim 66:8 - “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat.”
— Al-Baqarah 2:222
C. Dalil Hadis
- “Setiap anak Adam melakukan dosa, dan sebaik-baik yang berdosa ialah yang bertaubat.”
— Tirmidhi - “Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada seorang yang menemui kembali untanya yang hilang di padang pasir.”
— Bukhari & Muslim
D. Ulama Tasawuf
Shaykh al-Darqawi:
“Taubat ialah kembali dari diri kepada Allah.”
4. MAQAM 2 — ZUHD
A. Definisi
Tidak menggantungkan hati kepada dunia walaupun dunia berada di tangan.
B. Dalil al-Qur’an
- “Supaya kamu tidak bersedih kerana apa yang terlepas daripada kamu dan tidak terlalu gembira dengan apa yang dikurniakan kepada kamu.”
— Al-Hadid 57:23 - “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”
— Ali ‘Imran 3:185
C. Dalil Hadis
- “Zuhudlah terhadap dunia, nescaya Allah akan mencintaimu.”
— Ibn Majah - Rasulullah SAW tidur di atas tikar kasar hingga berbekas. Baginda bersabda:
“Apakah urusanku dengan dunia? Aku hanyalah seperti seorang musafir yang berteduh sebentar di bawah pokok.”
— Ahmad & Tirmidhi
5. MAQAM 3 — KHAWF (TAKUT ILAHI)
A. Definisi
Takut yang melahirkan kesedaran terhadap kebesaran Allah.
B. Dalil al-Qur’an
- “Dan berilah peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang takut.”
— Adz-Dzariyat 51:55 - “Sesungguhnya yang paling takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya adalah ulama.”
— Fatir 35:28
C. Dalil Hadis
- Nabi SAW bersabda:
“Aku adalah orang yang paling takut kepada Allah di antara kamu semua.”
— Bukhari - “Jika kamu mengetahui apa yang aku tahu, nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis.”
— Bukhari & Muslim
6. MAQAM 4 — RAJA’ (HARAPAN)
A. Definisi
Harapan penuh kepada rahmat Allah.
B. Dalil al-Qur’an
- “Katakanlah: Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah berputus asa dari rahmat Allah.”
— Az-Zumar 39:53 - “Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat dengan orang-orang yang berbuat baik.”
— Al-A‘raf 7:56
C. Dalil Hadis
- “Aku (Allah) menurut sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku.”
— Bukhari & Muslim - “Tidak seorang pun masuk syurga kerana amalnya, tetapi dengan rahmat Allah.”
— Bukhari
7. MAQAM 5 — SHUKR (KESYUKURAN)
A. Definisi
Menyaksikan Allah sebagai Pemberi nikmat dan menggunakan nikmat untuk taat.
B. Dalil al-Qur’an
- “Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambah.”
— Ibrahim 14:7 - “Sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang bersyukur.”
— Saba’ 34:13
C. Dalil Hadis
- Rasulullah SAW bersolat hingga bengkak kakinya. Aisyah bertanya:
“Bukankah engkau telah diampuni?”
Baginda menjawab:
“Tidak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur?”
— Bukhari & Muslim
8. MAQAM 6 — SABR (KESABARAN)
A. Definisi
Tenang menerima ketentuan tanpa rungutan.
B. Dalil al-Qur’an
- “Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.”
— Al-Baqarah 2:153 - “Dan bersabarlah; sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan pahala orang yang berbuat baik.”
— Hud 11:115
C. Dalil Hadis
- “Sabar itu pada pukulan pertama (detik ujian).”
— Bukhari & Muslim - Nabi SAW bersabda:
“Sabar itu cahaya.”
— Muslim
9. MAQAM 7 — TAWAKKUL (BERSERAH)
A. Definisi
Menyerahkan urusan kepada Allah setelah berusaha.
B. Dalil al-Qur’an
- “Dan siapa bertawakkal kepada Allah, maka Allah cukup baginya.”
— At-Talaq 65:3 - “Kemudian apabila kamu telah berazam, bertawakallah kepada Allah.”
— Ali ‘Imran 3:159
C. Dalil Hadis
- Rasulullah SAW bersabda:
“Jika kamu bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benarnya, Dia akan memberi rezeki seperti burung — keluar pagi dalam keadaan lapar, pulang petang dalam keadaan kenyang.”
— Tirmidhi - Umar r.a. berkata:
“Aku mendengar Rasulullah bersabda: Jika kamu tahu bagaimana Allah menguruskan urusan kamu, nescaya hatimu akan luluh kerana yakin.”
— Riwayat sahih maknawi dalam syarah al-Qutb
10. MAQAM 8 — RIDHA’ (KEREDAAN)
A. Definisi
Menyetujui sepenuhnya apa yang Allah tetapkan.
B. Dalil al-Qur’an
- “Allah reda terhadap mereka dan mereka reda terhadap Allah.”
— Al-Bayyinah 98:8 - “Boleh jadi kamu benci sesuatu padahal ia baik untuk kamu.”
— Al-Baqarah 2:216
C. Dalil Hadis
- Rasulullah SAW bersabda:
“Dia merasai kemanisan iman, yang reda Allah sebagai Tuhannya.”
— Muslim - Nabi SAW bersabda kepada Ibn Abbas:
“Ketahuilah, jika seluruh manusia berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, mereka tidak mampu kecuali sesuatu yang telah Allah tetapkan.”
— Tirmidhi
11. MAQAM 9 — HUBB (CINTA ILAHI)
A. Definisi
Kecintaan yang mendalam dan ikhlas kepada Allah melebihi segala-galanya.
B. Dalil al-Qur’an
- “Dan orang yang beriman itu sangat cinta kepada Allah.”
— Al-Baqarah 2:165 - “Dia mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya.”
— Al-Ma’idah 5:54
C. Dalil Hadis
- “Seseorang tidak beriman sehingga Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai daripada selainnya.”
— Bukhari & Muslim - “Tiga perkara yang jika ada padanya, dia merasai kemanisan iman… (antaranya) bahawa Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai daripada yang lain.”
— Bukhari
D. Maqam al-Uns
Cinta yang mendalam melahirkan uns — keakraban rohani yang menjadi tanda sahabat-sahabat Allah.
Shaykh Ibn al-Habib:
“Cinta mereka adalah kemabukan dengan keindahan-Nya.”
12. PENUTUP: HASIL GABUNGAN SEMUA MAQAM
Apabila semua maqam ini menyatu dalam diri:
- Hati bersih (tawbah & zuhud)
- Hati terjaga (khawf & raja’)
- Hati tenang (sabr & tawakkul)
- Hati damai (ridha’)
- Hati hidup (hubb)
Akhirnya seseorang mencapai Yaqin — keyakinan hakiki, penyaksian batin, dan kehadiran hati bersama Allah.
Ini adalah warisan rohani para Nabi, Siddiqin, Syuhada’ dan solihin.

No comments:
Post a Comment