About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Sunday, August 10, 2025

Summary of Tasawuf by SAQ

Shaykh Abdalqadir as-Sufi (1930–2021) adalah seorang ulama dan mursyid tariqah yang berpengaruh, terkenal kerana membawa pendekatan tasawuf yang sangat menyeluruh, menggabungkan kerohanian, syariah, dan urusan sosial-politik umat. Beliau berasal dari Scotland (nama lahir Ian Dallas), memeluk Islam pada 1967 di tangan Shaykh Muhammad ibn al-Habib, mursyid Tariqah Darqawiyyah–Shadhiliyyah di Maghribi, lalu mendapat ijazah penuh dalam tariqah ini.

Secara ringkas, ajaran beliau tentang tasawuf boleh dilihat dalam beberapa teras berikut:


Ilmu Untuk DiKongsi dan Di Kembangkan

Awal 1990-an.

Pendaftaran kerja di awal pagi 2 April 1984 di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) masih segar dalam ingatan. Udara pagi Jalan Semarak pada waktu itu membawa harapan besar. Saya ke UTM  bukan sekadar mencari nafkah, tetapi mencari rezeki yang berkat. Di hati, saya tanam satu tekad yang teguh – menggunakan ilmu matematik bukan hanya sebagai mata pencarian, tetapi sebagai jambatan khidmat kepada manusia, sebagai batu bata kecil yang menyumbang kepada pembangunan negara.  Moto UTM “Untuk Manusia Kerana Allah” itu selari dengan moto SMSP “Hidup Berjasa”. 


Setelah mendaftar di Pejabat Pendaftar, saya ke Fakulti Sains.  Masih terbayang ketika saya pertama kali melangkah ke pejabat fakulti, saya disambut oleh kerani dan pegawai di pejabat fakulti.  Saya di tunjuk untuk berjumpa dengan Penolong Pendaftar Fakulti Sains dan saya diberi penerangan tentang jawatan yang saya sandang.  Pejabat fakulti sains sudah ada pendingin udara tetapi tetap menggunakan kipas.  Saya fail-fail tersusun di atas meja kerani untuk diproses, saya jangka fail saya juga ada di situ.  Rekod perjawatan saya telah dibuka dan direkodkan setiap akitiviti perjawatan saya. Pada dinding, tergantung papan kenyataan fakulti dengan notis-notis rasmi, pengumuman peperiksaan, dan gambar-gambar aktiviti staf, termasuk gambar Sultan dan Perdana Menteri.  Di situ bermula perjalanan yang kelak akan mewarnai sebahagian besar hidup saya.  Saya kemudianya pegi berjumpa dengan ketua jabatan Matematik Tuan Haji Dr Abdullah Tahir. Beliau menerima saya dengan penuh kemesraan, dan memperkenalkan dengan beberapa orang staf senior. Saya diminta untuk datang berjumpanya keesokan hari untuk diberi tugas mengajar dan jadual waktu mengajar.


Menjadi Pensyarah Muda – Belajar dari Bawah

Seolah bermimpi, saya yang pada asalnya untuk menjadi guru, kini saya ke UTM untuk menjadi pensyarah - juga seorang guru.  Saya masuk UTM sebagai pensyarah muda, saya ibarat melangkah di anak tangga pertama sebuah menara tinggi.  Pada minggu pertama, saya bersemangat untuk berkhidmat mencari buku untuk dibaca, nota untuk mengajar dibuat.  Ingat pada waktu awal di universiti ini, setiap hari saya belajar sesuatu – bukan sahaja tentang ilmu dan kaedah mengajar, tetapi tentang sistem akademik yang punya peraturan, birokrasi, dan politiknya sendiri.


Namun cabaran terbesar bukanlah mengurus fail pelajar, menghadiri mesyuarat jabatan dan mesyuarat fakulti. Cabaran awal saya datang dalam bentuk mata-mata pelajar yang memandang saya dengan campuran harapan dan kerisauan. Mereka datang dari pelbagai latar belakang – ada yang anak petani, anak nelayan, anak pekerja kilang – masing-masing membawa cerita sendiri.  Masing-masing mengharapkan sesuatu yang menyeronokkan tentang matematik dan statistik yang di ajar.


Setelah sebulan lebih saya mengajar, saya dapati dalam subjek matematik dan statistik ini, saya dapati ramai pelajar datang dengan beban persepsi negatif yang sudah lama tertanam: “Matematik itu susah.” Seolah-olah angka dan formula adalah tembok tinggi yang tidak boleh dipanjat. Persepsi ini tidak boleh saya biarkan. Saya tahu, jika mereka percaya mereka lemah sejak awal, apa juga formula yang saya ajar akan berkecai di tengah jalan.  Saya wajib pecahkan persepsi matematik itu susah.

Mengubah Persepsi – Menjadikan Matematik Hidup

Saya mula mengunakan pendekatan memgajar yang dipelajari di UKM, bukan memberi syarahan di hadapan dewan kuliah.  Saya tidak mahu kelas yang kaku dan penuh monolog. Saya mahu pelajar merasa mereka sedang berbual, bukan sekadar mendengar. Saya gunakan pelbagai teknik interaktif – kadangkala dengan kuiz ringkas, kadangkala dengan cerita lucu tentang matematik, kadangkala dengan membawa mereka keluar dari kelas untuk melihat masalah sebenar di lapangan.  Saya cuba mudahkan subjek ini dengan menimbilkan minat mereka disetiap permulaan kelas.  Saya mencuba.

Pernah suatu hari, saya memulakan kelas dengan bertanya:

“Siapa di sini rasa matematik ini tidak ada gunanya dalam hidup?” 


Separuh kelas mengangkat tangan. Ada yang tersenyum malu, ada yang berani berkata, “Saya, Prof. Sebab tak pernah guna rumus matematik pun bila membaiki motosikal saya yang rosak”.

Saya tidak marah. Sebaliknya saya sambut dengan ketawa kecil dan berkata:

“Baiklah, hari ini saya akan buktikan bahawa membaiki motosikal pun menggunakan matematik dan  statistik.”


Dari situ, saya terangkan konsep kos, harga jual beli barang motosikal, masa, permintaan, dan keuntungan – semua dengan maklumat sebenar dari mekanik yang membaiki motosikal.  Kelas yang asalnya muram bertukar riuh dengan perbincangan. Pelajar mula faham, matematik bukan sekadar nombor di papan hitam, tetapi bahasa yang digunakan untuk memahami dunia.

Membimbing Pelajar – Dari Idea ke Kejayaan


Alhamdulillah, sepanjang tugas saya sebagai pensyarah, saya telah berjaya memnimbing lebih 50 pelajar sarjana dan 17 pelajar PhD (Ijazah kedoktoran). Setiap seorang datang dengan kepintaran dan kelemahan berbeza. Ada yang sangat cekap menganalisis data, tetapi lemah menulis. Ada pula yang penuh idea tetapi sukar menstrukturkan hujah.

Sebagai penyelia, saya tidak pernah menunggu draf laporan kajian sahaja.  Saya ikut serta dari awal – duduk bersama merangka persoalan kajian, membina kerangka teori, membantu mereka memilih kaedah, bahkan turun padang mengumpul data bersama. Pernah sekali, saya dan seorang pelajar PhD mengharungi jalan kawasan taman perumahan untuk mendapatkan responden. Ada kalanya responden memberi layanan baik dan ada yang tidak memberi kerjasama.  Semua pengalaman ini membentuk jatidiri pelajar dan saya sendiri untuk membangunkan ilmu.  Menyelia pelajar menjadi satu kegembiraan dalam memenuhi tugas seorang pensyarah.


Bagi saya, kepuasan seorang pensyarah adalah apabila bekas pelajarnya kembali, bukan sekadar untuk mengucapkan terima kasih, tetapi untuk berkongsi kejayaan. Saya masih ingat seorang bekas pelajar datang selepas bertahun-tahun, membawa anak kecilnya. Katanya, “Prof, saya teruskan apa yang Prof ajar. Sekarang saya pula ajar orang lain.” Kata-kata itu, bagi saya, adalah anugerah yang tiada bandingannya.  Ilmu yang saya ajar dan bimbing bersambung terus.

Pengiktirafan – Bukan Milik Seorang

Sepanjang kerjaya saya di UTM, saya menerima pelbagai penghargaan – Anugerah Perkhidmatan Cemerlang, Anugerah Penyelidikan, Anugerah Penerbit Cemerlang, Tauliah Imam Masjid, dan Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran ‘Dato’’. Namun setiap kali nama saya diumumkan apabila menerima sijil, saya sedar kejayaan itu bukan milik saya seorang. Ia adalah hasil kerja berpasukan – rakan penyelidik, pelajar, dan seluruh ekosistem akademik yang sama-sama berjuang.


Dalam kerjaya sebagai pensyarah, penyelidikan adalah nadi kerjaya akademik saya. Saya tidak mahu hasil kajian sekadar tersimpan di perpustakaan atau jurnal antarabangsa yang jarang dibaca orang awam. Ilmu mesti menyelesaikan masalah sebenar.  Ilmu yang dibangukan seharusnya dimanfaat oleh pengamal di luar.  Oleh itu saya menumpukan penyelidikan saya kepada bidang forecasting (ramalan), statistik gunaan, dan pengoptimuman heuristik. Saya membawa teknik seperti Tabu Search, Genetic Algorithm, dan Simulated Annealing keluar dari bilik kuliah, lalu mengaplikasikannya dalam industri – termasuk membangunkan model ramalan permintaan kenderaan baru bagi sebuah pengeluar kereta nasional, model ramalan permintaan letrik, model ramalan permintaan kelapa sawit, model kemasukan pelajar ke pusat pengajian tinggi.  Bila melihat model itu benar-benar digunakan syarikat untuk membuat keputusan, saya rasa satu kepuasan yang sukar digambarkan.  Terasa saya berjasa.

Namum, kemuncak kepuasan itu datang dengan projek Malaysian People Satisfaction Index (MPSI) – projek nasional bernilai RM1.75 juta di bawah Yayasan Penyayang, yang beribu pejabat di PWTC.  Ia memerlukan saya dan pasukan UTM turun ke seluruh negara, dari pusat bandar hingga ke pedalaman Sabah dan Sarawak untuk mendapatkan responden kajian.  Kami mendengar sendiri suara rakyat, mencatat rungutan, harapan, dan cadangan mereka. Saya pastikan integriti data terpelihara – bebas dari pengaruh politik – kerana saya percaya dasar negara hanya boleh dibina di atas kebenaran.  Hasil kajian dalam bentuk indek kepuasan rakyat terbentuk, dimensi kepuasan dikenalpasti, kelemahan dan elemen kritikal diambil peduli.  Semua maklumat dimanfaatkan dalam membuat keputusan.  Sebuah kajian yang memberi kepuasan

Bagi saya, khidmat masyarakat bukan kerja sampingan, tetapi lanjutan daripada kerja akademik. Saya terlibat dalam kajian persepsi belia, pembangunan Indeks Syariah Malaysia, dan projek Input-Output Table untuk Wilayah Iskandar.

Saya juga menubuhkan K3PM – Kumpulan Pemantapan Pengajaran Pembelajaran Matematik – untuk membantu pelajar luar bandar. Ingin saya sebut nama ahli dalam kumpulan ini yang sangat banyak menyumbang.  Mereka adalah Prof Madya Dr Ismail Muhamad, Tuan Haji Hamisan Rahmat, Allahyarham Hj Ismail Kamis, Prof Dr Zainal Aziz, Prof Madya Dr Khairil Arshad.  Kami semua berlatarbelakang pelbagai bidang ilmu matematik.  Kami membina modul yang sesuai dengan latar mereka, bukan modul yang hanya meniru buku teks terkenal. Saya mahu pelajar tahu bahawa mereka juga mampu cemerlang jika diberi peluang dengan bimbingan yang betul.  Pelajar diberi maklumat tentang subjek matematik, alam pekerjaan yang memerlukan ilmu matematik, teknik mudah dalam mempelajari matematik dan sebagainya.  Sesi perkongsian ilmu yang sangat menyeronokkan kepada pelajar.


Selain itu, pengalaman menghadiri seminar sistem perbankan barat semasa belajar di England diteruskan ilmunya di UTM.  Sistem kewangan konvensional berteraskan riba berleluasa dan umay diperhambakan melalui sistem ini.  Riba yang haram dihalalkan apabila ahli perbankan melabelkan bank mereka dengan nama bank Islam dan yang serupa dengannya.  Saya mengetuai UTM Dinar dan Dirham Research Group (DDRG) untuk mengkaji sistem kewangan Islam berasaskan emas dan perak. Kami adakan seminar kepada masyarakat umum, usahawan, dan agensi kerajaan, membuka mata tentang alternatif kewangan yang lebih stabil.  Hasil kajian dan pembentangan seminar serta penulisan buku dan makalah, banyak usaha bermula untuk mencetak wang dinar emas dan dirham perak. Usaha saya mencadangkan dinar dan dirham sebagai menggantikan wang kertas tidak kesampaian kerana terlalu ramai pemain diluar sana terlibat dengan dinar emas hanya sebagai medium perdangangan dan menggunakan agama untuk meraih keuntungan dunia. Bayak pemain emas dan perak tidak lagi melihat dinar dan dirham sebagai alternatif kepada sistem fiat sebaliknya mereka inilah yang menguatkan lagi sistem riba ini melalui emas dan perak.

Warisan & Waktu

Kini, ketika usia mencecah senja, saya sering merenung – apakah warisan saya? Bukan gelaran, bukan wang, tetapi ilmu dan nilai yang saya tinggalkan. Itulah sebab saya menubuhkan Pusat Tahfiz Al-Quran Albiranii, agar cahaya ilmu wahyu terus hidup bersama ilmu dunia.

Jika diberi peluang mengulang kembali, saya tetap akan memilih jalan ini – menjadi pendidik, penyelidik, dan penyumbang kepada masyarakat. Pesan saya kepada generasi muda:

“Jangan takut menyumbang. Gunakan ilmu dengan jujur. Hanya dengan kejujuran dan ilmu, kita boleh membina dunia yang lebih adil dan berkat.”



Prof, kalau Prof mahu, saya boleh teruskan bahagian ini dengan perincian penceritaan setiap projek utama, termasuk dialog dengan pelajar dan suasana di lapangan, untuk memastikan jumlahnya benar-benar mencapai sekitar 5000 perkataan. Itu akan menjadikan bab ini bukan sahaja panjang, tetapi juga benar-benar “hidup” untuk pembaca memoir.


Adakah Prof mahu saya teruskan dengan versi lengkap yang diperluas itu sekarang?

1.   Bersumberkan al-Qur’an dan Sunnah

Beliau menolak sebarang bentuk tasawuf yang terpisah dari syariah. Menurutnya:

  • Seorang salik mesti berpegang teguh kepada zahir syariah (solat, zakat, puasa, haji) sebelum berusaha kepada batin.
  • Amalan wirid, zikir, dan suluk tidak boleh bercanggah dengan sunnah Nabi ﷺ.
  • Tasawuf yang benar adalah kesinambungan ihsan seperti dalam hadis Jibril: menyembah Allah seolah-olah melihat-Nya.

2. Kepentingan Zikir Jama‘ah

  • Zikir dilakukan secara loud dhikr (zikir kuat) dalam bentuk halaqah atau majlis zikir mingguan, menghidupkan hati dan mempererat ukhuwah.
  • Lafaz utama: La ilaha illa Allah sebagai tazkiyah al-nafs (penyucian jiwa) dan salawat sebagai pengikat hubungan rohani dengan Rasulullah ﷺ.
  • Beliau menghidupkan amalan wird lazim dan ratib tariqah untuk membina disiplin rohani.

3. Futuwwah (Keperwiraan Jiwa)

  • Shaykh Abdalqadir menekankan futuwwah — sifat berani, murah hati, menegakkan kebenaran, dan membela yang lemah.
  • Seorang salik bukan sekadar penyendiri di tikar sejadah, tetapi juga pejuang sosial yang menjaga kehormatan diri dan masyarakat.
  • Futuwwah dihubungkan dengan akhlak para sahabat, khususnya Sayyidina Ali r.a. dan para awliya.

4. Tariqah sebagai Masyarakat Hidup

  • menolak tasawuf yang hanya menjadi pengalaman peribadi atau sekadar ritual.
  • Tariqah mesti melahirkan komuniti yang saling menolong secara ekonomi, pendidikan, dan pertanian.
  • Beliau membangunkan zawiyyah, pasar bebas riba, dan jaringan pendidikan berteraskan Islam di UK, Sepanyol, Afrika Selatan, dan Malaysia.

5. Penolakan Riba dan Pembaharuan Muamalah

  • Shaykh Abdalqadir melihat tasawuf tidak boleh terpisah dari pembersihan muamalah umat Islam.
  • Beliau menegaskan bahawa sistem kewangan berasaskan riba adalah punca kejatuhan umat.
  • Beliau menghidupkan kembali wacana Dinar Emas dan Dirham Perak sebagai mata wang halal dan stabil.

6. Pendidikan Berteraskan Adab

  • Pendidikan rohani bermula dengan adab: meletakkan sesuatu pada tempatnya, menghormati guru, menjaga lidah, dan berakhlak mulia.
  • Zikir dan ilmu mesti membawa kepada tazkiyah al-nafs (penyucian jiwa) dan tasfiyah al-qalb (pembersihan hati).

7. Kepimpinan Umat dan Amar Ma’ruf

  • Tasawuf bukan alasan untuk berdiam diri terhadap kezaliman.
  • Shaykh Abdalqadir menyeru pembentukan kepimpinan yang adil, berpegang kepada syariah, dan bebas daripada pengaruh Barat sekular.
  • Beliau mengkritik keras fahaman modernis yang menanggalkan ruh Islam daripada kehidupan masyarakat.

8. Keseimbangan Zahir dan Batin

  • Bagi beliau, seorang murid tidak boleh terjebak dalam ekstrem: sama ada sibuk dengan ritual batin hingga lalai syariah, atau hanya mematuhi syariah tanpa membina hati.
  • Tujuan akhir tasawuf adalah ma‘rifatullah — mengenal Allah dengan hati yang bersih, melalui jalan yang selamat (tariqah yang sahih sanadnya).


No comments: