About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Thursday, August 21, 2025

SIANG KHIDMAT MLM CINTA

Artikel ini merujuk menghurai pandangan Shaykh Ahmad ibn ‘Ajibah al-Hasani (murid utama Shaykh al-Darqawi 

Bila Allah Membuka Mata Hati

Apabila Allah Ta‘ala berkehendak memberi cahaya basirah (mata hati) kepada seorang hamba, maka seluruh hidupnya akan diarahkan untuk menghayati hakikat ubudiyyah – siang harinya disibukkan dengan khidmat dan malam harinya dipenuhi dengan cinta.

Shaykh al-Darqawi dalam surat-suratnya menegaskan bahawa tanda seorang murid itu benar-benar telah “dibuka” oleh Allah ialah apabila seluruh amalnya, besar atau kecil, berpusing di atas poros khidmah dan mahabbah. Siang dan malamnya tidak lagi sama seperti manusia biasa yang lalai.

Siang Hari: Khidmat kepada Allah dan Makhluk 

Menurut Shaykh al-Darqawi, khidmat (‘khidmah’) itu bukan sekadar ritual ibadah, tetapi meliputi semua amal yang dilakukan kerana Allah – sama ada bekerja mencari nafkah halal, berbuat baik kepada manusia, menolong fakir miskin, mengajar, atau bahkan menyapu masjid.

Beliau menulis:

“Khidmat kepada makhluk adalah jalan terdekat menuju khidmat kepada al-Khaliq. Siapa yang tidak berkhidmat kepada makhluk dengan ikhlas, dia tidak mengenal hakikat berkhidmat kepada Allah.”


Maka, siang hari seorang murid Darqawi bukanlah siang yang kosong, tetapi siang yang penuh amal dan manfaat. Ia adalah cerminan bahawa Allah sedang membuka mata hatinya – kerana tanpa cahaya Allah, seseorang hanya akan sibuk dengan dirinya, bukan dengan khidmat.

Malam Hari: Cinta dan Intim dengan Allah

Shaykh al-Darqawi juga menekankan bahawa malam adalah masa para pecinta Allah. Saat manusia lain tidur lena, para kekasih Allah berdiri di hadapan-Nya, menumpahkan cinta melalui solat, doa, munajat, dan zikir.

Beliau pernah berpesan:

“Jangan biarkan malam-malam kamu kosong tanpa munajat, kerana malam adalah saat Allah membuka pintu rahsia-Nya kepada hati-hati yang ikhlas.”

Di sinilah seseorang merasai manisnya mahabbah, kerana malam adalah ruang sunyi yang hanya ada dia dan Allah. Bila Allah menghendaki kebaikan bagi hamba-Nya, Dia akan menjadikan malam-malamnya tempat bersemayamnya cinta.


Siang Khidmat – Malam Cinta: Keseimbangan Darqawi


Bagi Shaykh al-Darqawi, seorang murid sejati mesti menyatukan dua sisi ini:

  • Siangnya khidmat – kerana cinta kepada Allah tidak boleh menjadikan seorang murid lari daripada tanggungjawab sosial.
  • Malamnya cinta – kerana khidmat tanpa cinta mudah menjadi kering, beku, dan hanya sekadar adat.

Apabila kedua-duanya menyatu, seorang murid akan menjadi rahmat bagi sekelilingnya di siang hari, dan kekasih Allah di malam hari.

Kesedaran Darqawi tentang Basirah

Shaykh al-Darqawi menyebut bahawa bila basirah (mata hati) terbuka, seseorang akan melihat dunia ini hanya sebagai ladang khidmat dan malam sebagai taman cinta.

“Siapa yang terbuka mata hatinya, dunia menjadi tempat khidmat, akhirat menjadi tempat musyahadah.”

Maka, tanda Allah membuka mata hati ialah:

  1. Siangnya tidak sia-sia – penuh amal, manfaat, dan berkhidmat kepada agama dan manusia.
  2. Malamnya tidak kosong – penuh zikir, doa, tangisan rindu, dan cinta kepada Allah.

Kesimpulan



Menurut pandangan Shaykh al-Darqawi, pembukaan mata hati bukanlah mimpi pelik atau ilham ghaib yang datang tiba-tiba, tetapi terjelma dalam disiplin hidup seorang murid.


  • Siang = khidmat,
  • Malam = cinta,
  • Dan kedua-duanya menyatu menjadi jalan suluk menuju Allah.



Maka, bila Allah menghendaki seorang hamba dekat dengan-Nya, Dia akan menyibukkan dirinya dengan amal manfaat di siang hari dan munajat penuh cinta di malam hari – inilah “sir” (rahsia) kehidupan tarekat Darqawiyah.


Seterusnya kita lihat kepads topik “Allah membuka mata hati seseorang” menurut pandangan Shaykh al-Darqawi dan muridnya.  Beberapa petikan langsung sebagai sokongan.

Petikan Langsung dari Surat-surat Shaykh al-Darqawi

  1. Tentang meninggalkan cinta dunia dan amal malam, dalam “The Darqawi Way,” dinyatakan:
    “By Allah, no scholar goes straight unless he leaves love of this world. No one who fasts all day and prays all night goes straight unless he expels love of it from his heart as we said. The sign of the departure of its love from his heart is that his heart is constricted when it exists and expanded when it does not exist.”

    Petikan ini menyatakan bahawa keikhlasan dalam suluk sufistik—terutama yang melibatkan puasa siang dan ibadah malam—hanya benar-benar dikurniakan kepada mereka yang melepaskan cinta dunia. Tanda cinta dunia itu pergi adalah hati menjadi sempit bila dunia hadir, dan lapang bila ia tiada.
  2. Tentang cinta spiritual dan realiti hati
    Ulasan dari komunitas Goodreads menyampaikan petikan dari Shaykh Darqawi:
    “The Powerful, may His majesty be exalted, is not powerless in anything at all. How many were like stone of harder still, and yet the fountains of wisdom gushed from their hearts and flowed on their tongues. This is known. Allah Almighty says: …”

    Beliau mengibaratkan bahwa individu yang tampak keras seperti batu pun bisa menjadi sumber hikmah, sekiranya Allah mengizinkan. Hal ini menunjukkan bahwa penyucian hati dan pembukaan batin adalah kehendak Allah yang mampu mengubah siapa pun.
  3. Tentang ujian sebagai tanda kasih Allah
    Dari sebuah foto kutipan di Flickr:
    “The sickness that is afflicting your heart is one of those things which strike men whom God loves, for ‘of all men the most sorely tried are the Prophets, after them the saints, then those who resemble them, closely or remotely.’”

    Shaykh al-Darqawi mengingatkan bahwa penderitaan hati adalah sebahagian dari tanda kasih Allah kepada hamba-Nya—bahkan para Nabi dan wali terlebih dahulu melewatinya.

Integrasi Petikan dengan Tema “Siang Khidmat – Malam Cinta”

1. Tinggalkan cinta dunia—jalan ke dalam hati terbuka

Seperti dinyatakan: “no scholar goes straight unless he leaves love of this world…fasts all day and prays all night…”  .

Artinya, ketika seseorang benar-benar melepaskan cinta dunia—yang biasa memenuhi siangnya—ia mulai mengisi waktu siangnya dengan khidmat ikhlas dan malamnya dengan ibadah penuh cinta kepada Allah. Di sinilah pintu hati terbuka.

2. Petikan tentang hikmah mengalir dari hati yang dibersihkan

Shaykh Darqawi menyebut:

“…even batu keras pun bisa menjadi sungai hikmah jika Tuhan menghendaki.”  .


Ini menggambarkan bahawa sejauh mana pun seseorang tampak keras dan tidak peduli, apabila cahaya Allah menyentuh hatinya, hikmah batin mengalir—buah dari siang khidmat dan malam cinta.


3. Ujian hati sebagai rahmat dan tanda Allah dekat

Penderitaan hati bukan gangguan, tetapi “sickness … strike men whom God loves…”  .

Bukti bahwa hati telah terbuka ialah ketika hati diuji dengan ujian halus dan batin—tanda dirinya memang sedang menuju kedekatan dengan Allah.

Kesimpulan Diperkaya

Petikan-petikan Shaykh al-Darqawi ini memberikan nuansa mendalam kepada konsep “Allah membuka mata hati.” Bukan sekadar retorik, ia adalah proses spiritual yang nyata:

  • Melepaskan cinta dunia (melalui amal siang dan ibadah malam) adalah pintu awal pembukaan hati.
  • Hikmah batin mulai mengalir dari hati yang dibersihkan, seolah-olah batu pun bisa mengeluarkan mata air ilmu jika Allah yang memberi.
  • Ujian dan derita hati menandakan seseorang sedang dicintai—bahkan diuji seperti para Nabi dan wali terdahulu.

Menurut Darqawi, inilah rahsia suluk: sebuah keseimbangan di mana siang disulami khidmat ikhlas dan malam dipenuhi cinta—membawa hamba menuju hati yang benar-benar terbuka kepada Allah swt.


No comments: