Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyang. Selawat dan Salam kepada Baginda Rasulullah saw dan keluarganya.
Dalam ruang yang kecil ini, saya ingin buat sedikit komentar tentang gagasan buku “dismantling the political class” karangan Shaykh Abdalqadir as-Sufi
Apakah yang di maksudkan dengan “Dismantling the Political Class”. Shaykh Abdalqadir melihat bahawa dunia moden dikawal oleh satu lapisan “kelas politik” – sekelompok elit yang memonopoli kuasa melalui sistem parti, demokrasi representatif, dan institusi negara-bangsa.
Menurut beliau:
• Kelas politik ini terpisah dari rakyat. Mereka hidup dengan kepentingan tersendiri, sering bersekongkol dengan golongan kapitalis dan institusi kewangan global.
• Kuasa tidak lagi berdasarkan keperibadian. Pemimpin dipilih bukan kerana akhlak, ilmu, atau keberanian, tetapi kerana parti, propaganda, dan dana kempen.
• Masyarakat dijadikan objek, bukan subjek. Rakyat hanya dimobilisasi untuk undi, kemudian disisihkan dari proses membuat keputusan.
Oleh itu, “dismantling the political class” bererti membebaskan masyarakat daripada belenggu struktur kuasa palsu ini, dan mengembalikan kuasa kepada bentuk pemerintahan yang bersifat langsung, peribadi, dan berteraskan syari‘at.
2. Pemerintahan Peribadi dalam Islam
Shaykh Abdalqadir menekankan konsep khilāfah dalam Islam sebagai “pemerintahan peribadi” (personal rule), berbeza daripada “rule of law” ala Barat yang abstrak dan birokratik.
• Khalifah atau Amir adalah individu yang dikenali, yang menzahirkan amanah kepemimpinan di hadapan Allah dan manusia. Kuasanya bukan dari parti, tetapi daripada bai‘ah umat.
• Hubungan rakyat dan pemimpin adalah langsung, bukan melalui wakil parlimen atau institusi perantara. Seorang Muslim mengetahui kepada siapa dia memberi taat, sebagaimana para sahabat memberi bai‘ah kepada Nabi ﷺ dan khalifah selepasnya.
• Undang-undang ialah syari‘at, bukan ciptaan parlimen. Maka, “rule of law” dalam Islam bukanlah sistem anonim, tetapi satu realiti hidup yang dijaga oleh pemimpin beriman.
3. Restorasi dalam Era Moden
Menurut Shaykh Abdalqadir, usaha merestorasi pemerintahan peribadi Islam memerlukan:
1. Pembongkaran ilusi demokrasi moden – menyedarkan umat bahawa sistem ini hanya menggilirkan elit, bukan membebaskan rakyat.
2. Membangun masyarakat Islam dari akar – bermula dengan pasar yang adil, zakat yang hidup, dan jaringan jama‘ah Muslim yang sahih.
3. Pemimpin lahir dari keperibadian – seseorang yang dipilih kerana akhlaknya, ilmunya, keberaniannya, dan amanahnya.
4. Kembali kepada bai‘ah – ikatan kontrak sosial Islam yang berteraskan pengakuan iman dan ketaatan kepada pemimpin yang adil.
4. Kritikan dan Hikmah
• Shaykh menolak tafsiran “politik Islam” yang hanya cuba meniru sistem Barat dengan label Islam (parti Islam, demokrasi Islam). Baginya, itu masih dalam kerangka kelas politik moden.
• Pemerintahan Islam bukan “parti mengambil alih kerajaan” tetapi masyarakat membentuk kembali pola hidup Islam, lalu darinya muncul kepemimpinan yang asli.
• Inilah maksud restorasi pemerintahan peribadi: daripada rakyat yang hidup dengan iman, lahirlah pemimpin yang beriman.
👉 Kesimpulannya:
“Dismantling the political class” bukan sekadar slogan anti-politik, tetapi satu seruan untuk mengakhiri kebergantungan kepada struktur kuasa moden yang palsu, dan mengembalikan umat kepada bentuk pemerintahan Islam yang peribadi, nyata, dan berpaksikan syari‘at. Ia adalah perjuangan membina masyarakat Islam yang bebas dari penipuan kelas politik, dan sekaligus membuka jalan bagi kemunculan kepemimpinan khalifah yang sah.
Berikut pengembangan gagasan “Dismantling the Political Class” dan restorasi pemerintahan peribadi menurut Shaykh Abdalqadir as-Sufi, lengkap dengan rujukan karya beliau:
1. “Dismantling the Political Class” – Sebuah Pendahuluan dari Shaykh Abdalqadir
Dalam karya beliau berjudul “The Dismantling of the Political Class as prelude to the Restoration of Personal Rule: the Islamic Position”, Shaykh Abdalqadir mengkritik tatanan politik demokratik moden sebagai:
• Catu elit politik yang memisahkan diri dari rakyat dan tegar dalam mempertahankan kuasa melalui sistem wang, parti, dan propaganda.
• Sistem uang tanpa nilai nyata (ex nihilo money, sistem perbankan riba) mencipta ketidakseimbangan ekonomi: peralihan kekayaan dari yang miskin ke yang kaya .
• Kelas politik sebagai pembatas antara rakyat dan oligarki kewangan, menjadikan rakyat tertindas dalam jerat hutang setiap waktu .
• Menyandingkan doktrin humanisme sekular dengan sistem ideologi palsu yang akhirnya membuka jalan kepada kekejaman dan nihilisme .
Dalam Quran, beliau menyebut beberapa ayat sebagai tanda pembatalan terhadap elit politik palsu itu, seperti Surah al-Ma‘arij (70:36–41) yang melukiskan mereka sebagai golongan kafir yang berkeliaran ke sana ke mari tanpa pedoman; disusuli janji Ilahi bahwa Dia mampu menggantikan mereka dengan sesuatu yang lebih baik .
2. Restorasi Pemerintahan Peribadi (Personal Rule): Konsep Kepemimpinan Islami
Shaykh Abdalqadir mendorong restorasi pemerintahan peribadi (personal rule) berdasarkan model Islam awal—di mana pemimpin dipilih atas landasan keimanan, akhlak, dan amanah, bukan melalui sistem representasi dan birokrasi:
• Beliau menegaskan: “Islam is not a political movement, but it IS a market movement.” Artinya, perubahan harus bermula dari sistem ekonomi Islam—pasar yang adil, mata uang nyata (dinar-dirham), dan muamalat yang berlandaskan syariat—bukan melalui mekanisme politik konvensional  .
• Dalam buku seperti Sultaniyya (2002) dan The Muslim Prince (2009), beliau menafsirkan kembali kepemimpinan khalifah, mendudukkannya dalam kerangka pemerintahan pribadi, bukan negara fiskal atau birokrasi modern .
3. Model Sejarah: Teladan Pemerintahan Islami Awal
Untuk mencontoh realisasi pemerintahan peribadi dalam sejarah:
• Khulafā’ ar-Rāshidīn (Rashidun Caliphs): Khalifah dipilih melalui bai‘ah langsung oleh komunitas Muslim, bukan melalui sistem partai atau pemilu. Mereka dianggap amanah, adil, dan teguh terhadap syariat.
• Kesultanan Utsmaniyyah: Meskipun lebih formal, Sultan masih merupakan figur pemersatu dengan kepemimpinan yang bersifat personal dan spiritual.
Shaykh Abdalqadir menyatakan bahwa runtuhnya Khilafah Utsmani menandai dimulainya dekaden: kepemimpinan sejati hilang, digantikan oleh negara-bangsa materialistik dan sistem ekonomi yang menampung riba .
4. Hubungan Antara Ekonomi Islam dan Kepemimpinan
Karya Shaykh Abdalqadir menunjukkan betapa transformasi masyarakat Islam tidak hanya soal struktur politik, tapi berkait rapat dengan ekonomi dan budaya:
• Mata uang nyata: Menggantikan sistem uang fiat yang eksploitatif dengan dinar dan dirham yang stabil dan adil.
• Institusi Islam autentik: seperti pasar (sūq), bait al-māl, wakaf, muhtasib, dan sistem peradilan syariah—semua harus hidup dalam korelasi dengan kepemimpinan yang beriman .
• Gerakannya adalah ekonomi, bukan politik: Islam berubah dari bawah melalui muamalat, bukan melalui parlemen atau kampanye partai .
5. Sintesis: Menyatukan TemaTema
Penjelasan
Dismantling Political Class
Pembongkaran sistem politik representatif yang korup dan membelenggu.
Ekonomi sebagai Gerakan
Islam memulai dengan praktek muamalat, bukan politik formal.
Restorasi Pemerintahan Peribadi
Pemimpin muncul dari masyarakat yang beriman dan adil, bukan partai atau elit.
Pembelajaran Sejarah Islam
Contoh Rasul ﷺ dan Khulafā’ menunjukkan bagaimana masyarakat dan pemimpin ideal bisa bersatu.
Mata Uang Syariah dan Institusi
Pemulihan sistem keadilan ekonomi sebagai landasan real politik Islami.
6. Penutup & Kesimpulan
Gagasan Shaykh Abdalqadir menawarkan visi yang lebih dalam daripada sekadar perlawanan terhadap sistem politik Barat. Ia mengusung:
• Cara keluar dari penindasan elit global melalui gerakan umat yang sadar ekonomi dan keimanan.
• Restorasi kepemimpinan islami sebagai personal rule, bukan negara fiskal atau sistem representatif palsu.
• Revival institusi Islam klasik dan hubungan langsung pemimpin–umat melalui bai‘ah, bukan proxy politik.
Ingin saya lanjutkan dengan kutipan langsung dari Sultaniyya atau penjelasan lebih lanjut tentang muamalat Islam sebagai gerakan transformasi sosial dan politik?
Saya harap ulasan ini memperdalam pemahaman tentang pendekatan unik Shaykh Abdalqadir dalam mengkritik politik modern dan menggagas restorasi model pemerintahan Islami yang autentik.
No comments:
Post a Comment