About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Sunday, July 27, 2025

Bab 3 melanjutkan Pelajaran ke England


 Persimpangan Jalan – Antara Jurutera dan Ahli Matematik


Tahun 1978, saya baru sahaja menamatkan persekolahan di Sekolah Menengah Sains Pahang (SMSP) dengan keputusan yang memberangsangkan dalam peperiksaan Malaysian Certificate of Education (MCE), tidaklah terbaik tetapi mencukupi untuk meneruskan pengajuan di universiti tempatan.  Terasa dunia ini terbentang luas di hadapan selepas keputusan MCE.  Saya berada di satu persimpangan besar dalam hidup – satu simpang yang bakal menentukan arah beberapa tahun ke depan, malah mungkin seumur hidup.


Satu demi satu peluang melanjutkan Pelajaran datang. Tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dalam bidang kejuruteraan adalah satu laluan selamat – bidang profesional yang prestij, dengan prospek kerjaya yang terjamin. Dalam masa yang sama, saya menerima satu lagi tawaran – biasiswa dari Kementerian Pelajaran untuk menyambung pelajaran ke England dalam bidang Matematik, bermula di Norwich City College selama dua tahun. Setelah tamat, saya bakal menjadi seorang guru.


Saya terdiam lama memegang dua surat tawaran itu. Kedua-duanya menjanjikan masa depan yang baik. Namun satu akan membawa saya kepada dunia kejuruteraan, manakala satu lagi membuka jalan ke bidang akademik, matematik dan pendidikan.  Kos pengajian di Malaysia ditanggung sendiri kerana tiada lagi memohon biasiswa, tetapi untuk ke England, kos pengajuannya sudah jelas.


Di mata sesetengah orang, keputusan itu mudah – pilih kejuruteraan, kerana ia memberi status yang lebih tinggi, pendapatan yang lebih lumayan dan peluang kerja yang lebih terbuka. Ada juga kawan2 yang datang mengajak saya masuk UTM kerana dia juga dapat tawaran yang sama. Namun hati saya tidak semudah itu untuk dipujuk.


Matematik memang subjek yang saya minati, malah saya cemerlang dalam subjek itu semasa MCE.  Mungkin disebabkan keputusan matematik yang baik itu KPM tawar kursus matematik.  Namun saya tahu, mencintai Matematik di peringkat sekolah tidak semestinya menjamin kejayaan dalam pengajian peringkat ijazah. Tambahan pula, siapa yang tidak gentar apabila disebutkan pure mathematics dan further mathematics? Saya tahu, perjalanan itu penuh ranjau dan memerlukan ketekunan yang luar biasa.


Saya buntu. Saya serba salah.

Solat Istikharah – Saat Menggantungkan Harapan Kepada Tuhan


Dalam keadaan penuh kegelisahan itu, saya kembali kepada apa yang emak dan ayah sering tekankan sejak kecil – apabila hati buntu, kembalilah kepada Allah. Mintak petunjukNya.  Saya bentangkan sejadah, mengambil wuduk, dan solat dua rakaat. Dalam sujud akhir, saya menangis. Air mata saya menitis bukan kerana takut ke luar negara, tetapi kerana saya benar-benar mengharap petunjuk daripada Tuhan.


Doa saya ketika itu sangat jujur, sangat polos:


“Ya Allah, jika ada kebaikan yang lebih daripada yang ada di Malaysia ini maka gerakkan hati ini untuk pergi ke England.”


Saya tidak minta kekayaan. Saya tidak minta nama. Saya hanya minta supaya Allah tunjukkan jalan yang paling baik untuk saya, untuk keluarga, dan untuk masa depan ummah yang bakal saya berkhidmat kelak.


Selepas beberapa malam beristikharah, saya mula merasakan satu ketenangan yang tidak dapat digambarkan. Jiwa saya mula condong ke arah England – bukan kerana glamor, tetapi kerana rasa tanggungjawab. Rasa ingin menimba ilmu di tempat yang lebih mencabar. Rasa ingin membawa sesuatu yang baru kepada masyarakat nanti. Dan yang paling penting – rasa ingin membuktikan bahawa anak kampung seperti saya juga mampu mengangkat nama sekolah, bangsa dan agama di pentas antarabangsa.  Terapi timbul juga bisikan untuk menjadi jurutera dan boleh jadi kaya dibanding kerja guru. Itu bisikan syaitan supaya kita berbepah bagi

Dorongan Dari SMSP dan Doa Orang Kampung

Keputusan ini tidak saya buat seorang diri. Saya menerima dorongan yang luar biasa daripada para guru, terutama Pengetua kami yang dikasihi, Allahyarham Dato’ Hj Rahim Abdul Hamid. Kata-kata beliau sangat terkesan dalam hati saya:


“Zuhaimy, kamu bukan hanya pergi untuk diri kamu. Kamu pergi membawa nama sekolah. Buktikan anak SMSP juga mampu berdiri sama tinggi dengan anak-anak dari sekolah elit luar negara.”


Saya bawa kata-kata itu seperti membawa obor – menjadi penyuluh saat hati hampir ragu. Tambahan pula, hanya tujuh orang sahaja dari SMSP yang terpilih ke England, dan saya salah seorangnya. Itu bukan satu kebetulan. Itu satu amanah.  pengetua bangga dengan saya.


Di kampung, berita saya ke England untuk melanjutkan pelajaran tersebar seperti api merebak di ladang kering.  Kampung Kuala Tembeling, kecil dan berita tersebar cepst.  Saya masih ingat malam sebelum saya berangkat, satu majlis doa selamat diadakan di rumah. Hampir seluruh kampung hadir. Penghulu, tok imam, tok empat, jiran-jiran, dan sahabat lama – semuanya datang memberi ucapan tahniah dan mendoakan keselamatan dan kejayaan saya.

Emak dan ayah kelihatan gembira, namun saya tahu dalam hati mereka terselit rasa sedih – anak yang mereka besarkan dengan susah payah bakal terbang jauh ke bumi asing. Namun senyuman mereka tidak pernah lekang. Saya adalah anak kedua dalam keluarga yang berjaya ke luar negara, selepas abang yang telah pun menjejakkan kaki ke Amerika. Malam itu saya lihat mata ayah berkaca – mungkin kerana bangga, mungkin juga kerana berat hati. Saya peluk mereka lama, dan dalam hati saya berjanji:


“Aku akan belajar bersungguh-sungguh. Aku akan pulang membawa kejayaan, bukan sekadar sijil.”


Nasihat Terakhir Ayah dan Emak

Pagi sebelum berangkat, ayah memanggil saya perlahan. Di ruang dapur kecil rumah kayu kami, beliau duduk bersila sambil mengikat kain pelikatnya. Saya duduk di hadapan beliau seperti waktu kecil dahulu apabila saya dimarahi kerana memanjat pokok rambutan.


“Anak,” kata ayah, perlahan. “Jangan tinggal sembahyang. Jangan lupa asal usul. Dan… jangan sesekali terjebak dengan benda-benda yang tidak membawa manfaat.”


Saya tunduk, mengangguk.  Ayah memberi pesan untuk saya lakukan.


“Bukan semua orang dapat peluang macam kamu. Pergi tuntut ilmu. Tapi jangan lupa bawa balik akhlak dan maruah orang Melayu dan Islam,” katanya, sebelum memeluk saya erat.


Saya menyimpan nasihat itu seperti menyimpan emas dalam peti besi. Nasihat emak pula lebih lembut, tapi tidak kurang mendalamnya. Emak selalu mengingatkan supaya saya menjaga diri, jangan sombong bila berjaya, dan jangan terlalu takut gagal. Katanya, selagi saya berusaha dan bergantung kepada Allah, saya tidak akan tersesat.


Hari itu saya tinggalkan Kuala Tembeling bukan sekadar sebagai seorang pelajar, tetapi sebagai seorang anak yang membawa harapan, doa, dan cinta seluruh keluarga 

Pemergian saya ke England adalah titik tolak kepada segala yang saya capai selepas itu. Ia bukan keputusan yang mudah. Tetapi ia adalah keputusan yang penuh dengan tawakal, doa dan restu.


Saya percaya, apabila seseorang berdoa dengan ikhlas, dan membuat keputusan berpandukan istikharah serta restu ibu bapa, maka apa jua hasilnya adalah yang terbaik.


Dan dari situlah, bermulanya perjalanan saya sebagai seorang ahli Matematik, pendidik, dan akhirnya profesor. Tetapi semua itu, bermula dengan solat istikharah, setitik air mata di tikar sejadah, dan sepotong doa yang lahir dari hati yang sangat takut… tetapi sangat percaya pada ketentuan Tuhan.


 Menjejak Kaki di Norwich City College

Saya menjejakkan kaki di bumi Norwich, England, pada musim luruh tahun 1978. Dengan bagasi sederhana dan hati yang penuh debaran, saya tiba bersama kumpulan kecil pelajar tajaan kerajaan Malaysia yang telah dipilih untuk mengikuti pengajian A-Level di Norwich City College. Seramai 14 orang pelajar kesemuanya – gabungan pelajar dari Malaysia, negara-negara Arab dan pelajar tempatan.

Bagi saya, suasana di Norwich sangat asing, namun pada masa yang sama membangkitkan rasa ingin tahu yang luar biasa. Ini kali pertama saya jauh dari tanah air, keluarga, dan budaya saya sendiri. Namun jauh di sudut hati, saya tahu inilah ruang dan peluang yang saya pinta dalam doa istikharah tempoh hari.

Norwich City College adalah sebuah institusi yang moden dan terbuka. Pensyarahnya mesra, dan sistem pembelajaran di sini sangat berbeza daripada sekolah di Malaysia. Di sini, pelajar digalakkan bertanya, berbincang dan memberi pandangan. Ia bukan sistem ‘hafalan’ tetapi sistem ‘pemahaman’. Ini sangat bertepatan dengan cara saya belajar – saya suka menyelami logik dan asas kepada setiap konsep.

Saya mengambil tiga subjek utama iaitu Matematik Tulin (Pure Mathematics), Matematik Lanjutan (Further Mathematics) dan Fizik. Ternyata, kursus A-Level ini jauh lebih mudah daripada yang saya jangkakan. Sebahagian besar topik yang diajar telahpun kami pelajari sejak di darjah enam atau peringkat menengah di Malaysia. Ini memberi kelebihan besar kepada saya.

Saya masih ingat dalam satu kelas fizik, pensyarah kami membincangkan konsep tenaga keupayaan graviti, satu topik yang saya sudah kuasai sejak tingkatan tiga. Apabila saya dengan yakin menjawab soalan dan menerangkan semula konsep itu kepada pelajar lain, pensyarah saya hanya tersenyum dan berkata, 'You’ve had a strong foundation.' Saat itu saya sedar, sistem pendidikan Malaysia sebenarnya tidak kurang hebatnya.

Namun, apa yang benar-benar mencabar saya bukan kandungan subjek, tetapi cara berfikir. Di Norwich, saya diajar untuk menganalisis sesuatu dari pelbagai sudut. Dalam Matematik, contohnya, saya tidak hanya diajar bagaimana untuk menyelesaikan masalah, tetapi diminta memberi justifikasi, membandingkan kaedah alternatif, malah mencabar teori jika perlu.

Keadaan ini menyebabkan saya semakin seronok dengan Matematik. Saya mula melihat keindahan struktur logik, ketepatan simbol, dan kekuatan hujah dalam setiap penyelesaian. Saya mula membeli buku tambahan di perpustakaan, termasuk buku Matematik Universiti yang digunakan di Cambridge dan Oxford. Saya tahu, jika saya mahu pergi jauh, saya perlu mula lebih awal.

Walaupun berada dalam komuniti pelajar antarabangsa, saya tidak rasa terasing. Kami saling menyokong, berkongsi makanan, berkongsi nota dan saling mengingatkan waktu solat. Kehidupan sebagai pelajar tajaan kerajaan membawa tanggungjawab besar. Saya tahu saya tidak boleh leka – bukan hanya kerana amanah biasiswa, tetapi kerana harapan keluarga dan kampung yang saya bawa ke sini.

Meskipun pelajaran agak mudah pada peringkat awal, saya tidak pernah mengambilnya sambil lewa. Saya menganggap ini sebagai peluang untuk mengukuhkan asas sebelum masuk ke peringkat yang lebih mencabar. Saya juga sering menjadi tempat rujukan rakan-rakan dari negara Arab dan pelajar tempatan, terutamanya dalam Matematik dan Fizik.

Norwich telah menjadi tempat di mana saya bukan sekadar belajar ilmu akademik, tetapi juga belajar mengenali diri – kekuatan saya, batasan saya, dan apa yang benar-benar saya ingin capai dalam hidup. Saya semakin pasti bahawa jalan hidup saya bukan sebagai jurutera, tetapi sebagai pendidik, ahli Matematik, dan pencari hikmah melalui ilmu.

Kehidupan Seharian di Norwich City College

Kehidupan saya di Norwich City College tidak hanya berkisar tentang kelas dan peperiksaan. Ia adalah pengalaman hidup yang benar-benar membentuk jatidiri saya. Setiap pagi, saya akan berjalan kaki ke kolej melalui lorong-lorong batu bata yang sunyi, diselimuti kabus musim luruh. Di sepanjang jalan, saya sering merenung jauh – memikirkan masa depan, keluarga di kampung, dan misi besar saya di bumi asing ini.

Kami tinggal di asrama pelajar antarabangsa yang terletak tidak jauh dari kampus. Keadaan bilik tidak mewah, tetapi cukup selesa. Saya berkongsi dapur dengan pelajar dari Sudan, Oman dan England. Dari dapur kecil itulah, saya belajar memasak nasi sendiri buat pertama kali dalam hidup – nasi yang kadangkala keras, kadangkala lembik, tetapi tetap menjadi penyambung tenaga untuk terus bertahan di bumi orang.

Pada musim sejuk, salji pertama yang turun benar-benar menggamit rasa. Saya keluar dari bilik awal pagi semata-mata untuk merasai titisan putih itu menyentuh pipi. Sebagai anak kampung dari Kuala Tembeling, inilah pertama kali saya menyentuh salji. Ajaibnya ciptaan Tuhan. Dalam kesejukan itu, saya teringatkan emak yang mungkin sedang menghidangkan kopi panas di dapur kayu rumah kami.

Saya menyesuaikan diri dengan budaya tempatan secara perlahan-lahan. Pelajar tempatan sangat ramah, dan mereka kagum apabila saya mampu menyelesaikan soalan Matematik lanjutan dengan mudah. Beberapa orang rakan perempuan Inggeris juga sering bertanya tentang budaya Malaysia. Saya jelaskan tentang adat, agama, dan kehidupan kampung saya. Perbualan itu mengajar saya untuk menjadi duta kecil budaya – menyampaikan Islam dan Melayu dalam cara yang sederhana, tetapi ikhlas.

Di Norwich, saya juga aktif dalam komuniti pelajar Islam. Kami mengadakan kelas agama, usrah kecil dan solat berjemaah pada hujung minggu. Dalam kesunyian hidup di perantauan, inilah tempat saya menguatkan semangat. Kami saling menasihati, mengingatkan tentang solat, dan bertanya khabar jika ada yang murung atau kesempitan wang. Persaudaraan Islam mengatasi sempadan negara – kami bersatu dalam aqidah dan semangat menuntut ilmu.

Setiap kali cuti penggal, saya tidak pulang ke Malaysia kerana kos perjalanan sangat tinggi. Sebaliknya, saya menggunakan masa itu untuk bekerja sambilan dan menjelajah sekitar England. Pernah saya bekerja di kilang membungkus buku teks, dan sekali di ladang memetik epal. Ia bukan kerja mewah, tetapi mendidik saya erti keringat dan kesusahan. Wang hasil kerja itulah yang saya guna untuk membeli kamus Oxford yang kini masih saya simpan sebagai kenangan.

Saya juga suka menulis diari. Di Norwich saya mula mencatatkan pemikiran, kebimbangan, dan refleksi peribadi dalam buku kecil berkulit biru. Di situlah saya menulis tentang impian saya untuk suatu hari menjadi seorang pensyarah Matematik. Saya tulis dengan tinta kepercayaan – walaupun tiada siapa tahu, saya yakin Allah sedang mengatur sesuatu yang besar.

Saya jarang menelefon keluarga kerana kos panggilan antarabangsa terlalu mahal. Namun saya menulis surat panjang setiap bulan. Surat kepada emak dan ayah dipenuhi dengan cerita kehidupan saya, perkembangan pelajaran dan kata-kata rindu. Saya tahu mereka menanti setiap surat saya seperti menanti musim menuai. Dan apabila mendapat balasan, saya akan membacanya berkali-kali sambil menangis – setiap baris tulisan ayah dan emak adalah kekuatan yang membina jiwa saya.

Norwich mengajar saya bukan sekadar menjadi pelajar cemerlang, tetapi menjadi manusia yang tahu erti syukur, sabar dan berdikari. Ia mengasuh saya untuk menghargai nikmat kecil – seperti secawan teh panas ketika salji turun, atau ketawa bersama rakan dari benua lain. Dan yang paling besar – Norwich membuka mata saya bahawa ilmu itu luas dan indah, dan sesiapa yang mengejarnya dengan ikhlas, akan dibimbing oleh Tuhan.

Apabila saya menoleh kembali kepada dua tahun di Norwich, saya sedar bahawa itulah antara detik paling penting dalam hidup saya. Ia bukan sekadar laluan ke universiti, tetapi medan tarbiah yang membentuk seorang anak kampung menjadi insan berilmu dan berprinsip. Saya tidak pernah menyesal memilih jalan ini – kerana di bumi sejuk Norwich itulah, saya menemui kehangatan sebenar perjuangan dan makna sebuah cita-cita.


No comments: