About Me

My photo
A 10 acre plot of land is currently been cultivated using the principle of regeneration farming. It is called The Pena Agrofarm. It has a Zawiyah/madrasah and over 500 ducks, deer, goat, ostrich, peacork, pigeons and coconuts and sacha inchi

Thursday, September 4, 2025

Zikirullah Maknanya Apa?

Zikirullah: Menghidupkan Ingatan Ruhani kepada Allah

Pendahuluan


Kehidupan moden yang dipenuhi kesibukan sering mengheret manusia jauh daripada hakikat penciptaan. Hati menjadi gersang, gelisah, dan kehilangan arah. Allah menawarkan satu jalan penyembuh: zikirullah – mengingati-Nya dengan penuh kesedaran. Firman-Nya:

“Ketahuilah, dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram.”

(Surah ar-Ra‘d 13:28)


Ayat ini menegaskan bahawa ketenangan hakiki bukanlah hasil harta, pangkat, mahupun hiburan, tetapi lahir daripada hati yang hidup dengan mengingati Allah. Zikir bukan sekadar lafaz di lidah; ia adalah sambungan memori ruhani antara hamba dan Penciptanya.

1. Takrif dan Kepentingan Zikirullah

1.1 Makna Bahasa dan Istilah

  • Bahasa: Zikr (ذِكْر) bererti menyebut, mengingat, mengulangi.
  • Istilah Syara‘: menghadirkan ingatan terhadap Allah dengan hati, lidah dan amal sehingga wujud kesedaran bahawa diri sentiasa di bawah pengawasan-Nya.

Rasulullah ﷺ bersabda:

“Perumpamaan orang yang berzikir kepada Tuhannya dengan orang yang tidak berzikir ialah seperti orang hidup dan orang mati.”

(Riwayat al-Bukhari & Muslim)


Hati yang berzikir adalah hati yang hidup; hati yang lalai daripada zikir umpama mayat meskipun jasad bernyawa.


1.2 Dalil Kepentingan Zikir

  • “Ingatlah kepada-Ku, nescaya Aku ingat kepada kamu.” (al-Baqarah 2:152)
  • “Majlis yang tidak diisi dengan zikir kepada Allah akan menjadi penyesalan bagi mereka pada hari kiamat.” (Riwayat Abu Dawud)

2. Ingatan, Pengalaman dan Fitrah

Kita hanya mengingat sesuatu yang pernah dialami. Lalu bagaimana manusia diperintah mengingati Allah sedangkan mata kasar tidak pernah melihat-Nya? Jawapan terletak pada fitrah dan peristiwa mithāq al-ast – perjanjian azali antara roh dan Pencipta.


3. Peristiwa 

Alastu bi Rabbikum

Allah berfirman:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka, lalu Dia mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka: ‘Bukankah Aku Tuhan kamu?’ Mereka menjawab: ‘Bahkan, kami bersaksi.’”

(al-A‘rāf 7:172)


Ayat ini menggambarkan bahawa semua roh manusia pernah mengakui rububiyyah Allah sebelum lahir ke dunia. Imam Fakhr al-Razi menegaskan: “Pengenalan kepada Allah tertanam dalam jiwa; ia bukan perkara asing kerana roh telah menyaksikan rububiyyah Allah sejak azali.” Zikir menjadi cara roh mengingat kembali janji purba ini.

4. Roh, Jasad dan Akal

4.1 Kedudukan Roh

“Mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: roh itu urusan Tuhanku; kamu tidak diberi ilmu melainkan sedikit.”

(al-Isrā’ 17:85)


Roh berasal dari alam tinggi; dialah yang menyaksikan perjanjian Alastu ketika jasad belum terbentuk.

4.2 Peranan Akal

Akal menilai dalil dan berfikir, namun terbatas terhadap hakikat ghaib. Mengingati Allah lahir daripada getaran roh yang fitri, bukan semata-mata renungan logik.


4.3 Lidah, Hati dan Hudūr

Lidah melafazkan zikir, tetapi hati dan roh yang sebenarnya mengingati. Ulama tasawuf berkata: “Lidah yang menyebut tetapi hati lalai umpama kulit tanpa isi.”

5. Fitrah Kecenderungan kepada Tauhid

Rasulullah ﷺ bersabda:

“Setiap anak dilahirkan di atas fitrah; kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

(Riwayat al-Bukhari & Muslim)


Fitrah ini adalah memori ruhani sejak perjanjian azali. Zikir menyalakan kembali cahaya fitrah yang mungkin redup oleh kelalaian dunia.

6. Fungsi Zikirullah

  1. Menghapus Kelalaian (ghaflah):
    “Dan janganlah kamu seperti orang yang melupakan Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan diri mereka sendiri.” (al-Ḥashr 59:19).
  2. Menghidupkan Muraqabah (rasa diawasi Allah):
    “…Engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya; jika engkau tidak melihat-Nya, Dia melihatmu.” (Hadis Jibril, Muslim)
  3. Menguatkan Iman dan Tawakkal: (al-Baqarah 2:152)
  4. فَٱذۡكُرُونِيٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشۡكُرُواْ لِي وَلَا تَكۡفُر152. 
  5. So remember Me; I will remember you. And be grateful to Me and do not deny Me.
  6. - Saheeh International..Menenteramkan Hati: (ar-Ra‘d 13:28)


7. Jenis dan Bentuk Zikir

  1. Zikir Lisan: Tasbih, Tahmid, Tahlil, Takbir.
    “Dua kalimah yang ringan di lidah, berat di timbangan, dicintai oleh al-Raḥmān: Subḥānallāhi wa bi ḥamdih, Subḥānallāhil ʿAẓīm.” (al-Bukhari & Muslim)
  2. Zikir Hati: Menghadirkan Allah tanpa lafaz.
  3. Zikir Amal: Setiap pekerjaan diniatkan kerana Allah.
  4. Zikir al-Qur’an: Membaca, mentadabbur, mengamalkan.

8. Hadis-Hadis Tentang Kelebihan Zikir

  • “Barang siapa duduk lalu tidak berzikir kepada Allah, akan menjadi kerugian baginya.” (Ahmad)
  • “Zikir yang paling utama ialah Lā ilāha illallāh.” (Ibn Majah)
  • “Orang yang berzikir di tengah kelalaian manusia seperti pohon hijau di tengah padang gersang.” (al-Bayhaqi)


9. Zikir sebagai Jalan Pulang

Manusia berasal daripada Allah dan kembali kepada-Nya. Dunia adalah medan ujian; zikir mengingatkan jalan pulang:

“Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan reda dan diredai.” (al-Fajr 89:27-28)


10. Perspektif Tasawuf dan Tazkiyah

  • Hudūr al-Qalb: Imam al-Ghazali menekankan zikir sejati ialah hadir hati, bukan semata-mata lafaz.
  • Istiqamah: “Amalan paling dicintai Allah ialah yang berterusan walaupun sedikit.” (Muslim)
  • Pembersihan Jiwa: Ibn Qayyim: “Zikir kepada Allah adalah kehidupan hati; hati yang sunyi daripadanya adalah mati.”


11. Zikir dan Kesejahteraan Jiwa

Kajian moden membuktikan pengulangan lafaz yang disertai kesedaran menurunkan tekanan, menstabilkan nadi, dan membawa damai. Al-Qur’an menegaskan hakikat ini berabad lebih awal.


12. Menangani Kelalaian

  • Punca: cinta dunia, hawa nafsu, lupa hakikat hidup.
  • Penawar: perbanyak zikir, tadabbur Qur’an, bersahabat dengan orang soleh.


13. Amalan Zikir Seharian

  • Selepas Subuh & Asar: Lā ilāha illallāh waḥdahu lā sharīka lah 100 kali.
  • Tasbih, Tahmid, Takbir 33 kali selepas solat.
  • Istighfar sekurang-kurangnya 70 kali.
  • Selawat sebagai tanda kasih kepada Rasulullah ﷺ.


Zikirullah Menurut Guru Saya : Shaykh Abdalqadir as-Sufi

Shaykh Abdalqadir as-Sufi (rahimahullah) – murabbi kelahiran Scotland yang lama bermukim di Maghribi – menegaskan tiada jalan menuju Allah tanpa zikir hidup di hati. Beliau menghidupkan kembali wirid Tariqah Darqawiyyah-Shadhiliyyah dengan pendekatan segar sesuai generasi moden.

Kerangka Pemikiran Shaykh

  • Zikir menghidupkan hati: “Dhikr revives the heart, neglect kills it.”
  • Zikir mengingat janji azali: roh manusia pernah mengakui Alastu bi Rabbikum.
  • Zikir sebagai ibadah kolektif: masyarakat tanpa zikir hanyalah tubuh tanpa roh.

 Dalil Qur’an & Hadis


(al-Baqarah 2:152, ar-Ra‘d 13:28, hadis Qudsi “Aku bersama hamba-Ku…”, Muslim)


Bentuk Amalan yang Diajarkan

  • Ism al-Jalālah & Tahlil: Lā ilāha illallāh, Allāh…
  • Wird Harian: istighfar, selawat, ayat pelindung (al-Fātiḥah, Ayat Kursi, al-Ikhlāṣ, al-Falaq, an-Nās).
  • Hizb Tariqah Shādhiliyyah: Hizb al-Baḥr, Hizb al-Kabīr bagi murid lanjut.
  • Majlis Zikir Jama‘i: tahlil, selawat, doa, qasidah.

Adab Zikir Menurut Shaykh

Ikhlas, hudūr, istiqamah, tazkiyah al-nafs (halal, jauhi riba), kasih Rasulullah ﷺ, dan tawajjuh dalam segala keadaan.

Hikmah dan Nasihat

  • “Dhikr of Allah strips the self of illusion; you realise you are the slave, He is the Lord, and in that lies freedom.”
  • “Gathering for dhikr is the engine of a community – without it you have bodies without hearts.”
  • “The tongue that remembers Allah refines the heart; the heart that remembers Allah refines the world around it.”

Zikirullah Sebagai Teras Pembinaan Masyarakat

Shaykh menghubungkan zikir dengan ekonomi, pendidikan dan muamalat tanpa riba. Majlis zikir berkala memupuk adab, kasih dan amanah – melahirkan komuniti berakhlak.

Kesimpulan

Zikirullah adalah jantung kehidupan ruhani. Ia menghidupkan janji azali, menenangkan jiwa, membimbing akhlak, menguatkan iman dan membina masyarakat beradab. Shaykh Abdalqadir as-Sufi menekankan amalan tahlil, Ism al-Jalālah, istighfar, selawat, hizb Shādhili, serta majlis zikir berjemaah – semuanya bertujuan mengembalikan manusia kepada hakikat kehambaan.

“Maka ingatlah kepada-Ku, nescaya Aku ingat kepada kamu; bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu kufur.”

(al-Baqarah 2:152)


Zikirullah bukanlah sekadar lafaz, tetapi perjalanan hati kembali kepada fitrah, menautkan roh kepada Pencipta, dan menghadirkan ketenangan yang tidak mampu diberi oleh dunia.



No comments: